AA SUHAKAM pertikai hukum sebat

Cadang mansuh hukuman sebat

Bharian Online 2010/12/08

KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (SUHAKAM) mencadangkan kepada kerajaan supaya memansuhkan pelaksanaan hukuman rotan yang diguna pakai bagi kes tertentu kerana ia didapati berbentuk penderaan.

Pesuruhjaya SUHAKAM, Mohd Sha’ani Abdullah, berkata hukuman sebatan itu perlu diganti dengan pemulihan pesalah disebabkan kaedah lama itu kurang berkesan mengurangkan kes jenayah.

“Penguatkuasaan perlu mencapai objektifnya kerana hukuman rotan tiada membawa apa-apa perubahan, selain daripada peningkatan jumlah pesalah kes jenayah yang dikenakan hukuman terbabit,” katanya ketika dihubungi Berita Harian, semalam.

4 Respons

  1. apabila fahaman sebenar tentang Islam hilang dalam masyarakat, maka pelbagai cara dan pandangan negatif dilontarkan pada hukm hakam syariat.

  2. Hukuman sebat tu adalah sebahagian daripada hukuman Hudud,Apa yg susahnya

  3. For most up-to-date information you have to pay
    a quick visit world wide web and on web I found
    this web site as a finest web site for newest updates.

  4. SUHAKAM ni la………. Mengacau je……….. Bende2 macam tu pun nak di amik………….. Kalau lah itu hukuman, apa salahnya………. Kalau macam tu tak perlu la ada polis dan penguatkuasaan didalam negara………

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 286 other followers

%d bloggers like this: