Fikrah

Laman FIKRAH mengandungi penjelasan mengenai Fiqh Dakwah di Jalan Allah swt. seperti :

  1. Usul 20
  2. Amal 7
  3. Wajibat 38

23 Respons

  1. ustaz..
    nk blaja di uni al azhar kne cr pnaja dlu atau tgu surat tmaran dlu??
    sy plajar lepasan stam..
    dpt pon jayyid je..
    tp syukur la..

    • Untuk masuk ke Univ Al-Azhar tidak perlu surat tawaran, (tidak seperti univ2 di Malaysia). Asalkan ada STAM, sila berurus dengan Ustaz Fauzi Asmuni 012-634 9066 yang menguruskan kemasukan ke Al-Azhar setiap tahun melalui Kementerian Pengajian Tinggi / Kedutaan Malaysia di Kaherah, juga menganjurkan program2 berkaitan sebelum berlepas. Tkasih.

  2. askum

    apa perbezaan jemaah tabliq,pas dan al-arqam…

  3. wslm..
    ana ingin berkongsi..jika salah ust tolong perbetulkan..

    1)Jemaah Tabligh :- satu jemaah yang berdakwah melalui pendekatan mengajak manusia ke masjid, melakukan sebahagian dari sunnah² nabi.Tetapi menolak pendekatan politik islam.

    2)Arqam :- satu jemaah yang berdakwah melalui pendekatan yang menyeluruh sebagai sebuah gerakan islam cuma tidak menyertai parti politik sahaja.tetapi tidak menolak politik islam.Tapi disebabkan pegangan akidahnya yang lari dari aqidah ahli sunnah wal jamaah.Yang rosaknya arqam adalah pegangan akidahnya dan terlalu taksub pada pemimpin.

    3)PAS :- satu jemaah yang berdaftar sebagai parti politik.Pas adalah jemaah Gerakan Islam yang tidak memisahkan antara politik dan agama.Pendekatan dakwahnya dengan menyertai pilihanraya sebagai cara terakhir di dlm negara demokrasi berparlimen.Pas adalah gerakan islam yang sama seperti ikhwanul muslimin di negara² lain.

    • saya agak rasa agak ragu dgn ayat saudara yg berbunyi
      “Pas adalah gerakan islam yang sama seperti ikhwanul muslimin di negara² lain.”

      sbb ikhwanul muslimin baru sahaja menubuhkan sayap parti politiknya pada awal 2011- setelah jatuhya presiden mubarak dlm revolusi mesir….

      • waqi’ di mlaysia & mesir tidak sama..
        ana cadangkan,, baca buku2 dari penerbit jundi resource utk maklumat tambahan..di samping buku2 lain juga..

  4. as’kum ustaz…

    sy dr kedah,sy nk tnya,di AIM ada buat muadalah dgn universiti islam indon tak ???

  5. as’kum..

    di AIM ada buat muadalah denhan universiti islam indon tak ??

  6. kepada yang sudah lali dengan blog ayam dogiang nah! layarilah blog ustaz halim semoga dirimu mendapat hidayah Allah

  7. sy mohon pembetulan..orang buat usaha dakwah tabligh sikit pun tidak menolak politik islam..
    jika anda faham ape itu politik islam, bukanlah seperti yg anda lihat macam politik yang diamalkan kerajaan pemerintah atau pun kerajaan pembangkang negara nie..
    politik islam bermaksud mengajak umat kenal siapa tuhan kite..
    bukan seperti politik malaysia yg mengajak manusia kepada ekonomi, ajak manusia kepada individu..ajak manusia kepada kuasa pemerintahan..

  8. assalamualaikum ustaz,

    Nak tanya Salafy itu apa…sama ke dengan Ikwanul Muslimin?

    Nak tanya ttng 73 golongan umat islam..mmg ada dan wujud ke?apa golongan2 nya? hemm mmg dah termaktub ker perpecahan 73 golongan ini..apa maksudnya ustaz?…umat islam tak boleh bersatu ker nanti? agak keliru dan pelik la..sbb ada beberapa org menekankan hal 73 golongan ni…hanya 1 golongan je yang akan masuk syurga

    Maafkan saya jika salah tanya..sbb saya mmg tak tahu mendalam…cume baca komen dan perdebatan para2 cendekiawan UNI dalam internert, FB n twitt membuatkan saya pelik dan tertanya tanya.

    Harap ustaz boleh terangkan.

    • Waalaikumsalam wr wb

      Gerakan Salafi tidak sama dgn gerakan Ikhwan Muslimin. Di banyak negara gerakan Salafi menentang Ikhwan Muslimin. 73 puak dari umat Islam itu adalah perpecahan diaspek Aqidah (seperti Qadiani, ajaran=ajaran sesat, kebanyakan mazhab Syiah dll.), bukan diaspek Feqah (seperti kepelbagaian mazhab-mazhab Hanafo, Syafie, Maliki, Hanbali dll.) dan bukan diaspek Kefahaman dan Strategi (seperti gerakan-gerakan Islam tabligh, Ikhwan Muslimin, Salafi dll.). Umat Islam boleh bersatu insyaallah sekiranya mereka faham, ikhlas dan bekerja utk memenangkan semula Islam didunia ini. Tkasih. Us Halim.

      • Jazakallah atas penerangan. Cuma ingin bertanya, apakah asas kepada kesatuan tersebut? Yang pastinya adalah dengan asas aqidah yang mutlaq seperti yang dituntut dalam al-Quran dan al-Sunnah. Tapi bagaimana pula jika ada yang meletakkan asas kesatuan dengan aqidah yang bergandingan dengan asas yang lain, seperti bangsa, keturunan dan lain-lain.

        Mohon pencerahan dari ustaz.

  9. Assalamualaikum

    Terima kasih ustaz…agak lega membaca penjelasan ustad…jika saya keliru..boleh saya refer pada ustaz di masa akan datang?

  10. slm..ustaz..
    sy nk tny, yg usul 20,amal 7 dan wajibat 38 tu kaedah yg ust sendiri cipta ke? hebat betul lah bila saya bc..nampak jelas kefahaman yg dibawa.
    terima kasih ustaz..

  11. Slm…ustz, sy ingin bertanya ust, dimn sy boleh belajar mengenai islam…sy memang seorang wanita islam., tp sy rasakan sy sgt kurang pengetahuan ttg agama…jd sy mohon bntuan ust….sy skarang bkerja di bahau n9…jd dmana sy perlu merujuk untuk dapat belajar dr sg akidah, dsbnya

    • Wsm ww. Boleh terlibat dalam program-program Ikatan Muslimin (ISMA). Yang terhampir adalah cawangan Kuala Pilah. Hubungi YDP ISMA Kuala Pilah, Us Hisham Hasan, Imam Masjid Raden, Kuala Pilah 013-330 5043. Isterinya Ustazah Zubaidah Tahir. Mereka sama belajar dengan saya di Al-Azhar, Mesir tahun 1990an dulu.

  12. Assalamu’alaikum ya Ustaz,
    Apakah boleh org Islam memilih calon bukan Islam dlm pilihan raya akan datang? Contoh: memilih calon2 bukan Islam dpd PR kerana PR ada agenda yg lebih islamic berbanding BN, terutamanya pembasmian penyelewengan, pembaziran dsb. Dan PR ada PAS.
    Sebaiknya jika kita hanya memilih calon2 islam tanpa mengira partinya, kita bimbang mereka tidak akan menjaga kepentingan Islam kerana hakikatnya mereka terikat dgn dasar parti masing2.
    Terima kasih.

    • Wsm ww

      Jika calon Islam itu berwibawa, maka kita pilih calon Islam berbanding kafir kerana dia tidak kan terlibat dalam penyelewengan dan pembaziran.

  13. assalammualaikum ustaz,
    nak tanya pasal “usul 20,amal 7 dan wajibat 38″….apakah yang dimaksudkannya. kalau ada write up minta email ke dcautoperodua@gmail.com terima kasih banyak banyak

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 289 other followers

%d bloggers like this: