Foto2 Hukuman Hudud

Ini video hukuman pancung di Arab Saudi :

 

Ini foto hukuman rejam sampai mati di Somalia yang dipost oleh seorang kawan Melayu di Malaysia kepada saya :

Si pesalah di tanam separuh badan.

Beliau diingatkan untuk bertaubat dan mengucap Kalimah Syahadah sebelum menemui ajalnya.

Si pesalah terus mengucap Kalimah Syahadah. Tanda jari telunjuk tersebut adalah kebiasaan orang Arab ketika mengucap bermakna “hanya Allah yang SATU” (tanda TAUHID/ESA) dalam lafaz “Tiada Tuhan Melainkan Allah. Muhammad itu Pesuruh Allah“.

Ketika direjam oleh sebahagian lelaki Islam sambil sebahagian yang lain menyaksikan hukuman tersebut demi mengambil pengajaran dan keinsafan.

Setelah menjalani hukuman rejam sampai mati. Inna lillahi wa inna ilaihi raji’uun.

 Semoga Allah swt mengampuni dosa-dosa si pesalah di atas yang dilakukan sepanjang hayatnya, dimasukkan ke dalam SyurgaNya dan semoga Allah menjauhkan saudara-saudara seIslamnya dari maksiat-maksiat yang terkutuk. Ameen.

Setelah seorang sahabat Rasulullah saw bernama Maiz mati direjam kerana kesalahan berzina dengan seorang sahibiah bernama Ghamidiah, Rasulullah saw bersabda, Laqad taba, lau wuziat taubatahu ila ahlil madinah lakafat” (Sesungguhnya Maiz telah bertaubat, dan jika taubatnya dibahagi-bahagikan kepada seluruh penduduk Madinah, nescaya ia mencukupi untuk mereka semua).

“Dan orang-orang yang mencuri, lelaki dan wanita, potonglah tangan mereka, sebagai hukuman terhadap apa yang telah mereka lakukan. Ia sebagai balasan dari Allah. Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. Sesiapa yang bertaubat setelah (melakukan) kezalimannya dan membaiki dirinya maka sesungguhnya ALlah memberi taubat kepadanya. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang” (Al-Maidah:38 – 39)

Hukum hudud potong pergelangan tangan kerana kesalahan mencuri.

Di Negara-negara Sekular, seseorang boleh mencuri secara terhormat seperti pecah amanah wang simpanan ratusan juta ringgit, kemudian memindahkan secara membahagi-bahagikan wang tersebut kepada suku sakatnya menjadikan mereka sekumpulan jutawan sekelip mata. Apabila beliau dihukum penjara atau denda dan tidak dapat membayar dendaan tersebut, beliau di istihar “Muflis” dan mungkin dipenjarakan untuk sesuatu tempoh. Apabila tamat tempoh penjara, beliau melangkah keluar dari penjara sebagai seorang jutawan lagi menjutawankan orang lain. Suku sakat jutawan beliau boleh memulangkan sepenuh atau sebahagian dari jutaan wangnya dengan cara halus mengikut perjanjian dan terma yang mereka sepakati bersama. Demikian berbilion wang rakyat dilesapkan sepanjang masa. Di dalam Islam, jika sabit kesalahan seperti itu, beliau akan kehilangan tapak tangannya kerana dipotong, dan hutangnya jatuh ke tangan warisnya dalam hal-hal tertentu.

Seorang pesalah sedang dipancung. Pedang telah diangkat betul-betul di atas tengkuk. Kelihatan seorang lagi pesalah (berpakaian putih) telah dipancung lehernya.

Kedua-dua pesalah telah dipancung.

Pada Musim Haji 2007M/1428H yang lalu ketika di Madinah saya sempat melihat perkumpulan manusia di satu padang untuk menyaksikan hukuman pancung, katanya akan berlangsung pukul 11.00 pagi. Malangnya apabila saya balik ke hotel untuk mengambil kamera video dan tiba di tempat tersebut pukul 10.30 pagi, hukuman tersebut telah pun dilaksanakan pada pukul 10.00 pagi sebenarnya. Yang ada di situ ialah tompokan-tompokan darah yang sedang dipancutkan air ke atasnya oleh para pekerja.

Di Nusatara ?

114 Respons

  1. Maha Suci Allah….hukuman hudud sebenarnya bukanlah tanda Allah menzalimi hamba-hambaNya…kerana Allah tidak pernah menzalimi hamba-hambaNya tetapi hamba-hambaNya lah yg menzalimi diri mereka sendiri..apa2 pun sama2 kita fikirkan kenapa Allah menetapkan hukuman hudud…supaya hambaNya takut dan menyedari akan kesalahan yg dibuat…mengingati bahawa hukuman di akhirat kelak lebih-lebih lgi dasyat nya.sekurang-kurangnya bila hukuman hudud dijatuhkan,Allah akan menerima taubat hambaNya.seperti mana dalam hadis dan Al Quran….inna wa’dallah hi haq walakinna aksarannasi la ya’lamun..wallahua’lam

    • ya allah…saya mau bertanya..apakah setelah menjalini hukuman hudud itu akan bersih dari segala dosa..?

      • Dosa bersih dengan taubat. Hukuman hudud adalah untuk urusan didunia dan pengajaran kepada orang lain.

      • dosa dia mmg akan diampunkan selepas menjalani hukuman hudud…
        kalau dosa zina, dia disebat 100x, lepas tu kalau kali yang ke 99 pon dia dah mati, dosa dia tetap diampun

      • Setelah dijatuhkan hukuman hudud ke atas pesalah , maka dosa kesalahan hudud tadi akan terhapus dengan perlaksanaan hukuman tadi… sebagai contoh : Dosa mencuri oleh fulan akan terhapus disebabkan tangan pencuri itu dipotong.

        Ini bertepatan dengan sabda Rasulullah saw yang bermaksud :

        “Barang siapa diantara kamu yang melakukan satu kesalahan yang mewajibkan hukuman Had , lalu dipercepatkan hukuman tersebut , maka hukuman Had itu adalah penghapus dosanya.Jika tidak maka urusannya terserah kepada Allah”..(HR Imam Bukhari)

        Wa Allahu A’alam

    • CUBA KITA TAYANGKAN PULA HUKUMAN ZALIMGANTUNG SAMPAI MATI ATAU DENGAN ELEKTRIK,,,IA LEBIH ZALIM DAN MENDURHAKA,,,

    • mmg hukuman ini yg sepattunye dijalankan…sbagi umat islam harus sedar dan ambil pengajran ini…sesungguhnye azab ALLAH itu adalah lg amt pedih…

      • Apa kamu tidak pernah melakukan kesalahan yg merugikan orng laein dalam hidup kamu???? Jd jngn sok bersih !!!!

  2. ya allah….. seramnya!

    ni 1st time tgk cmne hkuman rejam. azir, org yg merejam tu x berdosa ker? dh mcm dia plak yg membunuh org laen. sorry.. im not expert in this. lau ade apa2 info share lah ye. :p

  3. ya Allah.. sorry. igtkan ni blog my cousin. adoi..

  4. NINA<<<

  5. NINA<<<Org yg rejam tu x bdosa cket pon..malah dorank akn bdosa law x rejam org yg salah tu….

  6. ramai orang yang tak puas hati dgn hukuman hudud, katenye kejam dan telah ditelan zaman..hkuman sekular lebih berperikemanusiaan..tapi cube fikir balik, klu tak dilaksanekn hukuman hudud, akan jadi seperti skg lh..beribu2 ank luar nikah dilahirkn dan dibuang sane sini tak berdose..dan ramai yg dicuri harte bende mereke senang2..ingt x dlm satu berita ade seorang perompak yang menyambung kegiatannya slps dijamin oleh keluarganye..kalau hukuman hudud dilaksanekan, adekah sume2 ni akan berlaku? mesti semue orang takut…drpd mulenye permerintahan rasulullah sehingge krjaan turki uthmaniyah..ustz saye penah cite tak sampai 10 pn kes2 ni..tp skg, sehari je dh de 100kes lbey terkumpul..

  7. semoga perintah dan peraturan ALLAH tertegak di bumi nusantara..AMIN

  8. ya allah…. kelu terasa lidah, jantung terasa berhenti sejenak melihat hukum hudud.. sebelum ni cuma dengar2 je, skarang dah tengok depan mata… semoga manusia insaf dan takut untuk melakukan dosa. semoga dengan ini manusia juga akan bertambah keimanan kepada allah….

  9. bila lah agaknye hukum hudud akan dilaksanakan di malaysia ?? umat islam ramai tapi akhlak teruk.. kita perlukan pemimpin yang benar2 islamik.. allahuakbar

    • macam mana nk laksanakan kalau orang yang pegang kuasa tu pon penyamun, conform2 la diorang kena sekali kalau diorang laksanakan hudud

  10. teringat waktu belajar di kolej dulu,seoranh kawan heboh nak sangat hukum hudud dilaksanakan di Malaysia.Satu hari dia mengaku mencuri duit kelab,saya cakap apa kata kita potong saja tangan dia ,sebab dia menyokong hukuman hudud,terkencing dia dalam seluar………

    Pengajarannya…..

    Hudud ialah hukuman dalam Islam,Malaysia negara
    Islam,tapi boleh ke Hudud dilaksanakan? kalau orang islam mencuri kene potong tangan,kalau bangsa cina atau india? jawabnya ramailah org islam di Malaysia ni tiada tangan.

    Harap ada pihak boleh beri pendapat.

    • mereka kene juga sbb mereka merupakan orang kafir zimmi iaitu orang kafir yang tinggal di negara Islam dan taat akan pemerintah dan negara Islam.

      • ada sejarah dalam sejarah Mesir,16 orang telah dikenakan hukuman potong pergelangan tangan dalam masa 25 tahun .sebelum 2 negara nie selalu berlaku kes rompak.Alhamdilillah slepas dilaksanakan hukuman nie ,bertambah baik keadaan mesir sehingga terkenal sebagai sebuah negara yang sifar jenayah.

      • ya btOl zimmi mnetap d dlam mlysia.,tp pndpt sy.,zman skrg khususnye d mlysia msyarakat slen islam lbeh nmpk utk memegang takuk pimpinan ngare.,prasan x.?
        memg tdk sume yg brfkiran sbegini.,ttapi glOngan yg mahu mnjadi pmrintah(politik) khususnye kaum cina india yg bkan islam.,mreke lbih kpd tjuannye iaitu mmegang takuk pimpinan.,hal iny tdk bOleh dbiarkn krane klw dbiarkn akn mnjejaskn islam.,Oleh i2.,scare ksmpulannye sy brpndpt.,msyarakat slen islam d mlaysia bkan glOngan kafir ZIMMI..,
        musta’man pOn bkan.,
        muahad pOn bkan.,
        mreke adlh harbi yg ptOt kte prangi.,
        klw tdk dperangi.,insyaALLAH smpay ke kiamat tiade hkOm hudud d mlaysia.,sumenye brgantOng kpd pmrintah kte skrg.,btape bnyk dOsenye.,nauzbillah min zalik..

      • Bagi pendapat saya, pastikan segala tempat maksiat (tmpt jual arak,disco,di pantai yg penuh dgn wanita n lelaki sexy,judi dsb) dihapuskan dahulu oleh kerajaan maka sesuailah hukum hudud dijalankan.

      • maaf, sorry to say orang kafir x kan kena hukum hudud sebab mereka bukanlah orang yang percaya kepada islam..

    • sdara rohirin..just bg pdpt la..knpa sdra kata rmaila org islam mlysia xda tgn?bmkna rmi la org islm pencuri?org bkn islm akn ambl pgjrn thdp hukum hudud ni..n yg pntg kta perla plhara umat islam..agama lain bkn tgjwb kta utk ksian or apa2..ksiankan saudara islam..maaf klu tslp kata..salam

      • salam, setuju dgn pendapat itu. hukum hudud memang nmpak mengerikan tetapi klu x buat salah xde apa yang perlu ditakutkan. hukum ni membuatkan org islam dan bukan islam patuh kpd undang2 yg digunapakai dlm negara islam(undang2 islam) krn undang2 islam bertujuan menjaga hak semua orang.

    • rohirin jika anda seorang Islam mengucaplah dua kalimah syahadah. Komen anda dibimbangi boleh merosakkan akidah anda.

    • Utk melakukan hudud..ada syarat2xnya..xleh terus buat walaupun kerajaan islamik..cth:kenapa HAMAS xbuat hudud lagi walaupun dah dapat kerajaan?Em..bab hudud ni panjang sikit kalau nak syarah….

    • nak laksanakan Hudud Allah bukan boleh main ‘on the spot’.. kena bagi rakyat faham dulu prosedurnya.. bukan main potong je.. tapi proses nak memahamkan rakyat tu yang masih belum dilakukan pihak berwajib..

    • salam, sekadar memberi pendapat…persoalan lebih ramai orang melayu akan dipotong tangan kerana mencuri jika hudud dilaksanakan adalah persoalan yg tidak cukup bijak saya rasa…kepada saudara/saudari adakah gambar yg ditayangkan diatas tidak cukup mengerunkan saudara/saudari?…andai terlaksananya hukum hudud maka dengan secara automatik masyarakat sendiri akan gerun melakukan jenayah? bukankah strategi ini adalah strategi yang amat berkesan untuk menangani isu tersebut..sesungguh apa yg telah diperintahkah Allah itu merupakan kebaikan untuk umat manusia…tiada yg lebih berkesan melainkan hukum Allah..berfikirlah menggunakan akal dan Al-Quran sebagai panduan hidup…

    • sepatutnya kita meminta pandangan kepada negara yang telah lama menjalankan hukum hudud seperti arab saudi…

    • saya sarankan encik boleh belajar daripada tuan guru yang muktabar berkenaan HUDUD,disana akan jumpa jawapanya,cuma pesan saya jgn dipermainkan dgn perintah ALLAH..takut2 aqidah kita boleh terkeluar dr agama islam ,setiap negara yang mengaku negara ISLAM adalah wajib melaksanakan hukum HUDUD,jgn hanya pada nama sahaja NEGARA ISLAM,seperti juga kita mengaku berugama islam tetapi kita tidak menutup AURAT..kita sama seperti orang KAFIR laknatullah…nauzubillah

    • hukum hudud, hukum Allah…siap kita yg hendak mempertikaikannya??

    • memang la dia x da tangan. tapi kalau dia mencuri barulah dia dipotong tangan. tapi masalahnya kita dididik dengan hukuman selepas mencuri tanpa diterangkan apa kebaikan melaksanakan hukum ini. kalau orang dah takut dengan hukum, InsyaAllah tak ada sapa lagi yang berani mencuri.. percayalah, siapa mahu tangannya dipotong dan kalau dia tidak mahu tangan dia dipotong, mesti dia tidak mencuri dan kalau dia x mencuri, amanlah negara

    • ORG ISLAM DILARANG MENCURI…. SENANGKAN, NAPER NAK MENCURI…???? KALO TAK MENCURI TAKDER SAPER NAK POTONG TANGAN… MAKA RAMAILAH UMAT ISLAM DI MALAYSIA NIE BERTANGAN…

  11. laksanakan…

    • Hukuman Allah untuk semua & berbentuk mendidik manusia demi keadilan dan bukan menguntung Allah. Hukuman manusia untuk orang miskin & berbentuk menyeksa demi wang sebab orang kaya atau berkuasa pasti terlepas. Kerajaan yang untung melalui denda.

  12. alhamdulillah…. syukur masih ada lagi yg nak tegakkan Al-Quran & Sunnah…
    Islam x kejam tapi banyak hikmah dia… dr org yg kene hukum,kanak2,remaja,org yg dah kahwin @ dah tua,sapa2lah mahupun yg menyaksikan…. semua dapat pengajaran dari hukum yg Allah tetapkan ni… yg dihukum walaupun kita nampak ngeri tapi InsyaAllah dia akan bahagia akhirat nanti sebab dia dah terlepas daripada dosa di dunia ni…sama2 doakan untuk mereka moga Allah yang maha pengampun & maha pengasih memasukkan mereka ke dalam syurga..Aamiin..

  13. allahuakbar!!
    apa la org yg kate hukuman pancung tu kejam…

    kajian sains pon dah membuktikan(untuk yg lebih beriman dgn sains berbanding al-Quran) bahawa pancung adalah cara yg paling tidak menyakitkankan untuk hukuman mati!

    yg kejam adalah gantung,tembak,elektrik,racun dan sebagainya.

    beriman pada kitab,rukun yg ke-3!!!
    nak soal ape lg???

    • assalamualaikum.,ana sOkOng pndpt tuan.,
      ingin brkOngsi sdikit.,
      paderi d britain pOn mngakui bhwe hukOm hudud jln pnyelesaian kpd mslh jnayah.,buktinya…
      1 fakta tlah dkluarkan.,
      new yOrk=hkOman mnusia
      arab saudi=hkOman hudud ALLAH
      kdar pratus jnayah SEHARI di new yOrk same dgn kdar jnayah SETAHON d arab saudi.,lhatlah btape brkesannye hkum ALLAH.,
      fakta niy klw slh mnx tlOng btOlkn sbb ana ingt2 lupe.,asif2 jiddan..

  14. salam,mohon izin untuk share di blog! syukran!

  15. mohon izin ustaz untuk dicopy dan paste di blog saya..albiraki.blogspot.com

  16. ini baru di dunia, hukuman di akhirat kelak lebih dasyst dari itu… bersama2la kte mengambil iktibar drpd kisah ini….. “لا إِلهَ إلّا أنتَ سُبْحانَكَ إِنِّى كُنْتُ مِنَ الظّالمينَ”

    “Tidak ada Tuhan (yang berhak disembah) selain Engkau. Maha Suci Engkau, sesungguhnya
    aku adalah termasuk orang-orang yang zalim.”
    Namun ingatlah firman Allah S.W.T. dalam Surah Al-Baqarah ayat 216 :

    “..dan boleh jadi kamu benci kepada sesuatu padahal ia baik bagi kamu dan boleh jadi kamu suka kepada sesuatu padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah), Allah jualah Yang mengetahui (semuanya itu), sedang kamu tidak mengetahuinya.”

    hukum hudud adalah untuk menggantikan hukuman yg akan dikenakan di akhirat kelak apabila melakukan sesuatu kesalahan. wallahualam..

    • kte sume tidak akan rugi selagi berpandukan Al Quran & al Sunnah.. sebaliknya dijanjikan ganjaran yang berlipat ganda yang tidak disangka2 olehNya….

  17. Ana pernah melihat 2 kali hukuman hudud dijalankan secara life. 1) Sebat kerana kesalahan minum arak. Di jalankan di Makkah, berhampiran Bab al-Salam pada tahun 1985. (40 sebatan).
    2) Sebat kerana berzina dijalankan di Yaman pada tahun 2008. (100 sebatan)

    Sudut kesamaan.
    1. Siku orang yang melakukan sebatan tidak langsung diangkat daripada dadanya… Mereka menyebat hanya menggunakan tenaga yang ada pada lengan bahagian bawah sahaja.
    2. Tukang sebat hanya menyebat… Bilangan hanya dilakukan oleh pihak berkuasa Agama. Mereka yang arah mula atau berhenti.
    3. Sebatan dilakukan untuk seluruh badan. Dari atas turun ke bawah dan sebaliknya.
    4. Pesalah tidak digari.
    5. Pesalah membuka pakaian, sama ada baju maupun seluar.
    6. Hukuman dijalankan di khalayak ramai.
    7. Tiada sebarang kata nista atau kecaman terhadap pesalah.

    Sudut perbezaan.
    1. Rotan yang digunakan di Saudi bersaiz lebih kurang ibu jari tangan dan agak panjang. Rotan yang digunakan di Yaman tak ubah saiz yang digunakan oleh guru di sekolah-sekolah semasa kita masih sekolah dahulu. saiznya kecil dan pendek..
    2. Ketika hukuman dijalankan: Di Saudi pesalah di tegakkan dan disandarkan kepada kereta black maria. Di Yaman pesalah ditiarapkan.
    3. Sesudah hukuman dijalankan: Di Yaman orang bersama2 membaca potongan ayat al-Quran yang bermaksud: “Ambillah pengiktibaran wahai orang-orang yang mempunyai mata hati… Di Saudi seingat ana tidak ada apa-apa yang dibaca atau disebutkan.

    Catatan: Ana hanya melihat hukuman hudud yang dijalankan ke atas pesalah lelaki sahaja. Untuk pesalah perempuan ana tak pernah lihat bagaimana ia dijalankan.

    Syukran … Sekadar Makluman dan Perkongsian Pengalaman

    • PEMBETULAN
      Maaf.. Pembetulan ke atas ralat yang berlaku mengenai komentar di atas. Sudut persamaan: No. 5…. Tulisan asal: Sudut kesamaan.
      5. Pesalah membuka pakaian, sama ada baju maupun seluar… adalah silap tulis ….. SEBENARNYA …. Pesalah tidak dibuka pakaian, sama ada baju maupun seluar… Abu Nadhrah. P.D.N 9

  18. saya tidak setuju kerana bolrh bayar denda macam dam saja .manusia tidak perlu menitis darah untuk salah mereka.cara ini kesan nya memuaskanan .atau saya sorang saja dikecualikan.apatahalagi kes sedap.

  19. salam, sekadar memberi pendapat…persoalan lebih ramai orang melayu akan dipotong tangan kerana mencuri adalah persoalan yg tidak cukup bijak saya rasa…kepada saudara/saudari adakah gambar yg ditayangkan diatas tidak cukup mengerunkan saudara/saudari?…andai terlaksananya hukum hudud maka dengan secara automatik masyarakat sendiri akan gerun melakukan jenayah? bukankah strategi ini adalah strategi yang amat berkesan untuk menangani isu tersebut…berfikirlah menggunakan akal dan Al-Quran sebagai panduan hidup…

  20. ALLAH Maha mengetahui yang menciptakan manusia, ALLAH tahu sistem apa yang perlu digunakan untuk umat manusia. Dan manusia tidak ada hak mengubal undang-undang dan sistem yang telah diberikan melalui Alquran. Hukum ALLAH wajib dilaksanakan

  21. Hukuman rejam tu group al-Shabab Somalia ke yg laksanakan?Skrg ni international community & human right groups tgh pressure Iran utk batalkn hukuman mati ke atas sorg perempuan atas kesalahan berzina.

  22. Salam…mohon drpd ust, utk ana sebarkan artikel ini pd teman2..agar diambil pengajaran…

  23. ana sangat setuju dengan hudud. hukuman ni langsung tak kejam. kerana seluruh dosanya diampunkan. tulah tanda cntanya kita pada pesalah tu. kita tak nak dia masuk neraka.

    dan yang paling penting skali. bagi mereka yang tak leh terima hukuman nh, sebenarnya hukuman ni bukan senang nak jalankan. kena ada saksi. saksi pulak yang soleh. so, procedure untuk laksanakannya panjang. boleh jadi tertuduh akan selamat dari hukuman.

    akan tetapi, zaman kita ni dah berubah. kalau kita lihat di zaman Rasulullah, seorang wanita datang mengaku berzina. zaman sekarang sapa la yang nak mengaku. semua tak takut kt Allah.

    Kita tak kan dapat lari dari hukuman Allah…

  24. assalamualaikum,
    non-muslim yg menetap di negara islam,hukuman keatas mereka bukanlah hudud,sebaliknya hukuman yg ditetapkn oleh pemerintah yg beragama islam di negara islam tersebut.ade istilah arabnye,tp saye x ingat.

  25. ini hudud somalia…bukan hudud ISLAM

  26. Islam bermula dengan tauhid aqidah ahlussunnah wal jamaah khusyuk dalam solat muamalatakhlak yang terakhir baru juzuk hudud kerat tangan…
    tangan ni untuk angkat takbir dalam solat…
    kalau solat tak selesai tiba tiba puak ghuluw terus nak kerat tangan…ni namanya jahil…
    mace hal mahsuri dihukum sedang dia tak bersalah…

  27. yang merejam belum confirm buleh masuk syurga…iab nya mesti ada…

    • sekurang2 dia dah laksanakan arahan tuhan kepadanya..

      • Kau ingat lau bagus sangat? Takde dosa?? biar tuhan mengadilinya.. Siapa kau? Bodoh.

    • kau tuhan ke tahu orang masuk syurga atau tidak, bukan allah swt telah terangkan dalam al-quran sesungguhnya hudud itu telah terhapus semua dosanya dalam dunia, balik baca balik kitab jangan ikut suka guna akal bodoh kau tu, sebab orang macam kaulah perosak agama islam

  28. sedekah kedekut…ghuluw nak buat hudud…hudud puak ghuluw bukan hudud Islam

  29. Bayangkan tindakan Umar al-Khattab :

    أتي عمر رضي الله عنه بامرأة قد حملت فادّعت أنها أكرهت فخلى سبيلها

    Ertinya : Pernah dibawakan kepada Umar Al-Khattab seorang wanita yang mengandung tanpa nikah, wanita tersebut mendakwa ia dipaksa (dirogol) maka Umar terus membebaskan wanita terbabit (dari hukuman hudud) ( Riwayat Al-Baihaqi, 8/235)

    Imam Ibn Qudamah pula menjelaskan terdapat yang mentakwilkan wanita tersebut hamil bukan disebabkan zina dan persetubuhan tetapi adalah disebabkan dimasukkan mani lelaki tersebut ke dalam kemaluannya. (Al-Mughni, 1/193)
    Sahabat-sahabat yang dikasihi, Rasulullah bersabda :

    ادرؤوا الحدود عن المسلمين ما استطعتم فإن كان له مخرج فخلوا سبيله , فإن الإمام أن يخطئ في العفو خير من أن يخطئ في العقوبة

    Ertinya : Tolaklah (wahai hakim) pensabitan hukum hudud dari muslimin selagi kamu mampu, sekiranya di sana terdapat jalan keluar maka bebaskanlah dia, kerana sesungguhnya seorang pemimpin yang tersilap dalam memberikan kemaafan (tidak jatuh hukuman), LEBIH BAIK dari yang tersilap (dalam mengenakan hukuman kepada yang tidak bersalah)” (Riwayat Ibn Majah, kitab al-Hudud, no 5004, At-Tirmizi, kitab al-Hudud, no 1424)

  30. اللهم اني أعوذبك من شر بصري ومن شر لساني ومن شر قلبي ومن شر منيتي امين

  31. Hai hamba-hamba-Ku yang malampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlahkamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Az-Zumar :53)
    hadis ada sebut “Sesungguhnya AdDinul Islam akan dibantu oleh lelaki fajir”… Ore fajir apabila dah bertaubat nasuha (bermakna bersih… InsyaAllah akan faham banyak hal dari pengalaman yang telah ditempuhnya… Ore fajir yang bertaubat…InsyaAllah akan membantu gerak tugas selaku manusia Khalifah di Bumi… Ada sahabat yang asalnya fajir… apabila bertaubat masuk Islam…berjihad serta naik Syahid… dalam jihad fil Qital…
    teringat kata-kata dalam kitab Hikam:

    Dan barangkali Dia mentaqdirkan ke atas kamu dengan dosa, Lalu ia menjadi sebab kepada wusul (sampai)

    Semua adalah rezeki yang Allah telah tetapkan… Asas-asas mazhab Ahlus Sunnah Berikut ini adalah antara asas-asas mazhab ini: 1. Mengenal(ma’rifatul )Allah adalah secara syarak melalui al Quran dan Hadis. 2. Alam ini adalah bersifat baru. 3. Iman ialah pembenaran (tasdiq), dan amalan adalah penyempurna iman. 4. Menetapkan (tidak menafikan) sifat-sifat ma’ani Allah. 5. Al-Quran adalah Qadim (bersifat qidam/tidak berpermulaan/bukan makhluk).Allahu huwa Awwalu Akhiru wa Zahiru wa Bathinu

    6. Tidak kewajiban ke atas Allah. 7. Harus bagi hak Allah Taala memberi pahala mengampuni Insan yang dikehendakinya atau menyiksa (dosa), dan mengutus para rasul. Harus juga melihat Allah Taala di Akhirat. 8. Allah mengkehendaki kebaikan dan kejahatan terhadap makhluqnya. ***9. Qadha’ dan Qadar pada perbuatan-perbuatan (kasbi…hamba yang berbentuk ikhtiar. Kasbi dila dirujuk kamus bermakna USAHA. maknanya usaha jua adalah dalam Qada’ dan Qadar yang Allah telah Taqdirkan 10. Allah yang menciptakan perbuatan (kasbi hamba yang berbentuk ikhtiar. 11. Tiada siapa yang maksum kecuali para Nabi dan Rasulullah. 12. Menetapkan adanya soal kubur, nikmat dan siksaannya. 13. Kebangkitan adalah dengan jasad dan ruh. 14. Ada syafaat untuk pembuat dosa besar.Allah bersifat mohor Pengampun 15. Syurga dan neraka itu wujud. Keduanya kekal. 16. Keimaman agung bukanlah dari rukun

    agama…ini adalah hujjah dgn puak syiah Ahlus Sunnah Wal Jamaah Golongan Ahlus Sunnah terdiri dari dua kelompok, iaitu para pengikut Abul Hasan al-Asya’ari dan al-Maturidiyah, iaitu para pengikut Abu Mansur al-Maturidi. Golongan ini muncul ketika khalifah al-Mutawakil mengangkat/tidak melakukan ujian terhadap ahli fikah dan orang-orang Islam serta menjauhkan diri dari Muktazilah. Dan aliran pemikiran Muktazilah telah kehilangan kendali akibat hilang kepercayaan umum terhadap mereka. Keraguan-keraguan (penyelewengan) yang telah ditulis oleh golongan Muktazilah dalam jangka waktu yang begitu panjang telah terbongkar. Allah Taala telah melimpahkan kepada dua orang imam agung untuk mempertahankan Islam, mereka ialah Abul Hasan al-Asy’ari di Irak dan Abu Mansur al-Maturidi di negeri di balik sungai.

    Kedua imam ini telah memimpin gerakan pemikiran dengan kepimpinan yang seimbang dan bijaksana, tanpa sikap melampau dan ekstrem terhadap akal sebagaimana Muktazilah, dan tidak terlalu bersikap beku terhadap nas (al-Quran dan Hadis) sebagaimana ahli fikah dan ahli hadis. Jalan yang dilalui oleh Ahlus Sunnah di dalam memahami akidah ialah sebagaimana yang telah dilalui oleh salafus soleh. Mereka menjadikan al-Quran sebagai sumber untuk mengetahui masalah akidah. Mereka memahami akidah mereka dari ayat-ayat al-Quran, dan ayat-ayat yang mengandungi kesamaran (mutasyabihah) akan cuba difahami menggunakan pendekatan bahasa serta tidak diingkari oleh akal fikiran. Jika mereka tidak dapat memahaminya, mereka akan menghentikan dari membuat penafsiran (tawaqquf). Secara umumnya, Ahlus Sunnah telah

    melalui jalan tengah yang menghimpunkan antara akal dan naqal (nas). Tidak terdapat perbezaan antara asas mazhab mereka dengan asas ajaran yang dibawa oleh salafus soleh, para ahli fikah dan ahli hadis. Golongan Ahlus Sunnah ini muncul pada akhir kurun ketiga Hijrah dan awal kurun keempat Hijrah sebagai mendokong ahli fikah dan ahli hadis. Mereka telah mendokong nya secara khusus dan secara umum, dan bangkit menentang golongan Muktazilah, kemudian mengambil alih tempat mereka untuk mempertahankan Islam. Pemimpin golongan al-Maturidiah ialah Abu Mansur al-Maturidi yang dilahirkan di kampung Maturid di Samarqand. Beliau begitu ikhlas mengembangkan ilmu-ilmu agama, sehingga lahirlah satu mazhab di dalam ilmu Kalam yang diikuti oleh penduduk Khurasan. Beliau meninggal dunia pada tahun 332 Hijrah.

    Pemimpin Asya’ariah pula ialah Abul Hasan al-As’ari yang dilahirkan di Basrah pada tahun 260 Hijrah. Pada asalnya beliau adalah penganut fahaman Muktazilah, kemudian mengasingkan diri dari orang ramai untuk mencari kebenaran. Sehingga pada suatu hari beliau muncul di hadapan masyarakat dengan hasil karangannya yang membantu Ahlus Sunnah serta menolak Muktazilah. Ajarannya ini telah diikuti oleh para ahli fikah dan ahli hadis. Beliau telah diangkat sebagai imam mereka. Beliau meninggal dunia di sekitar tahun 330 Hijrah. Tidak terdapat perbezaan antara ajaran Asya’ariah dan Maturidiah kecuali di dalam beberapa perkara kecil. Seperti masalah: – Makrifat, apakah dengan akal atau dengan syarak. – Pemahaman antara iman dan Islam. – Makna qadha’ dan qadar. – Makna kasb (usaha). – Wajib siksa secara syarak. – Dan

    lain-lain lagi perselisihan yang biasa berlaku di kalangan ahli di dalam satu-satu mazhab, namun ia tidak membawa kepada jurang yang ketara. Rezeki lahirnya manusia adakah dia ahli aljannah atau ahli Nar telah ditetapkan sejak berada di sulbi bapa mereka… Rezeki lahirnya manusia adakah dia ahli aljannah atau ahli Nar telah ditetapkan sejak berada di sulbi bapa mereka… Harakah laman F8 Fikrah tarikh 14-17 jamadil akhir 1430Hijrah bersamaan 8-11.6.2009 Bab tafsir Surah Al An’am ayat 2 Allah berfirman “ Dan Dialah yang menciptakan kamu daripada tanah Ulama’ berpandangan bahawa Nabi Adam alaihisSalam adalah manusia pertama diciptakan Allah daripada tanah permukaan bumi ( dalam bahasa Arab disebut Adimul Ardhi… Adam dari kalimah Adimul Ardhi yang bermakna permukaan BUMI Allah mengambil tanah daripada jenis rasa tawar

    yang mana manusia yang dicipta dari jenis rasa tawar ini akan kembali ke dalam AlJannah yang mana tanah alJannah berbau Raihanul Miski Orang yang dicipta daripada tanah rasa masin akan dicampakkan ke dalam neraka Adam diciptakan pada petang hari Jumaat dengan saiznya yang tinggi sehingga kepalanya cecah sampai ke langit. Ibnu Abbas meriwayatkan bahawa Nabi Adam menunaikan fardhu haji sebanyak 40 kali dengan berjalan kaki berulang alik dari India ke Makkah. Hadis sahih Muslim ada menyebut tinggi Nabi Adam alaihisSalam adalah 60 hasta…ada riwayat enyebut 70 hasta (ukuran hasta umat silam yang memang bersaiz besar… Ketinggian Nabi Adam menggerunkan binatang di bumi. Sebelum wafat Nabi Adam telah dikurniakan anak seramai 40,000 ore. Mengikut satu riwayat Nabi Adam wafat berhampiran bukit(jabal… Yang mana Allah telah mengutuskan nya semasa turun dari aljannah ke bumi dunia yakni di India Nabi Syith alaihisSalam serta malaikat Jibrail

    menunaikan solat jenazah Nabi Adam alaihissalam. Syith berkata kepada Jibrail “ Jemputlah menjadi Imam untuk solat jenazah Nabi Adam… Lantas Jibrail menjawab “ Sila lah kamu yang menjadi Imam solat jenazah dengan Takbir sebanyak 30 kali Takbir… Umur Nabi Adam alaihissalam semasa wafat ialah 936 tahun. Sirah penciptaan Adam ada yang kuat periwayatannya dan ada jua yang dhaif periwayatannya. Alhamdulillah Asif Wallahu ‘alam
    Iman serta Taubat Insan terlanjur berdosa… Hadis Sahih muslim no 46 jilid 1 Dari abu Hurairah radhiallahu anhu telah berkata. Rasulullah sallallahu alihi wasalam telah bersabda… Tidak sempurna iman se seo ore yang berzina …ketika dia berzina… Imannya tidak sempurna ( La yazni azzani hiina yazzni wa huwa mu’minun…

    Tidak sempurna iman se se ore yang mencuri…ketika dia mencuri…Imannya tidak sempurna ketika dia mencuri (wa la yasriqu hiina yasraqu wa huwa mu’minun… Tidak sempurna iman se se orang yang meminum arak ketika dia meminumnya…Imannya tidak sempurna kitika dia meminum arak (wa la yasrabu alkhamra hiina yasrabuha wa huwa mu’minun Dan AtTaubat terbuka selepas (kesilapan dosa tersebut… Wa Taubatu ma’rudhotun ba’du ana nak bertanya apa kah syarat syarat yang membuatkan taubat Insan diterima Allah… diampuni dosanya yang silam…

    Hadis Riwayat Bukhari Muslim

    Seorang telah melakukan satu dosa, lalu dia berkata: Wahai Tuhanku ampunilah dosaku. Lalu Allah azza wa jalla berfirman: Hamba-Ku melakukan dosa dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya – dalam riwayat yang lain ditambah: Aku ampunkan dosanya. Kemudian dia kembali melakukan dosa yang lain, dia berkata: Wahai Tuhanku aku telah melakukan dosa ampunilah dosaku. Lalu Allah berfirman: Hamba-Ku melakukan dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya-dalam riwayat yang lain ditambah: Aku ampunkan dosanya. Lalu dia melakukan dosa sekali lagi, dia berkata: Wahai Tuhanku aku telah melakukan dosa ampunilah dosaku. Lalu Allah berfirman: Hamba-Ku melakukan dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya, maka aku ampunkan hamba-Ku ini, buatlah apa yang kau mahu Aku ampunkan engkau.

    Sumber Rujukan:
    Muhammad Asad; The Message of the Qur’an
    Muhammad Asad: Sahih al-Bukhari – The Early Years of Islam

  32. Hai hamba-hamba-Ku yang malampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlahkamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Az-Zumar :53)
    hadis ada sebut “Sesungguhnya AdDinul Islam akan dibantu oleh lelaki fajir”… Ore fajir apabila dah bertaubat nasuha (bermakna bersih… InsyaAllah akan faham banyak hal dari pengalaman yang telah ditempuhnya… Ore fajir yang bertaubat…InsyaAllah akan membantu gerak tugas selaku manusia Khalifah di Bumi… Ada sahabat yang asalnya fajir… apabila bertaubat masuk Islam…berjihad serta naik Syahid… dalam jihad fil Qital…
    teringat kata-kata dalam kitab Hikam:

    Dan barangkali Dia mentaqdirkan ke atas kamu dengan dosa, Lalu ia menjadi sebab kepada wusul (sampai)

    Semua adalah rezeki yang Allah telah tetapkan… Asas-asas mazhab Ahlus Sunnah Berikut ini adalah antara asas-asas mazhab ini: 1. Mengenal(ma’rifatul )Allah adalah secara syarak melalui al Quran dan Hadis. 2. Alam ini adalah bersifat baru. 3. Iman ialah pembenaran (tasdiq), dan amalan adalah penyempurna iman. 4. Menetapkan (tidak menafikan) sifat-sifat ma’ani Allah. 5. Al-Quran adalah Qadim (bersifat qidam/tidak berpermulaan/bukan makhluk).Allahu huwa Awwalu Akhiru wa Zahiru wa Bathinu

    6. Tidak kewajiban ke atas Allah. 7. Harus bagi hak Allah Taala memberi pahala mengampuni Insan yang dikehendakinya atau menyiksa (dosa), dan mengutus para rasul. Harus juga melihat Allah Taala di Akhirat. 8. Allah mengkehendaki kebaikan dan kejahatan terhadap makhluqnya. ***9. Qadha’ dan Qadar pada perbuatan-perbuatan (kasbi…hamba yang berbentuk ikhtiar. Kasbi dila dirujuk kamus bermakna USAHA. maknanya usaha jua adalah dalam Qada’ dan Qadar yang Allah telah Taqdirkan 10. Allah yang menciptakan perbuatan (kasbi hamba yang berbentuk ikhtiar. 11. Tiada siapa yang maksum kecuali para Nabi dan Rasulullah. 12. Menetapkan adanya soal kubur, nikmat dan siksaannya. 13. Kebangkitan adalah dengan jasad dan ruh. 14. Ada syafaat untuk pembuat dosa besar.Allah bersifat mohor Pengampun 15. Syurga dan neraka itu wujud. Keduanya kekal. 16. Keimaman agung bukanlah dari rukun

    agama…ini adalah hujjah dgn puak syiah Ahlus Sunnah Wal Jamaah Golongan Ahlus Sunnah terdiri dari dua kelompok, iaitu para pengikut Abul Hasan al-Asya’ari dan al-Maturidiyah, iaitu para pengikut Abu Mansur al-Maturidi. Golongan ini muncul ketika khalifah al-Mutawakil mengangkat/tidak melakukan ujian terhadap ahli fikah dan orang-orang Islam serta menjauhkan diri dari Muktazilah. Dan aliran pemikiran Muktazilah telah kehilangan kendali akibat hilang kepercayaan umum terhadap mereka. Keraguan-keraguan (penyelewengan) yang telah ditulis oleh golongan Muktazilah dalam jangka waktu yang begitu panjang telah terbongkar. Allah Taala telah melimpahkan kepada dua orang imam agung untuk mempertahankan Islam, mereka ialah Abul Hasan al-Asy’ari di Irak dan Abu Mansur al-Maturidi di negeri di balik sungai.

    Kedua imam ini telah memimpin gerakan pemikiran dengan kepimpinan yang seimbang dan bijaksana, tanpa sikap melampau dan ekstrem terhadap akal sebagaimana Muktazilah, dan tidak terlalu bersikap beku terhadap nas (al-Quran dan Hadis) sebagaimana ahli fikah dan ahli hadis. Jalan yang dilalui oleh Ahlus Sunnah di dalam memahami akidah ialah sebagaimana yang telah dilalui oleh salafus soleh. Mereka menjadikan al-Quran sebagai sumber untuk mengetahui masalah akidah. Mereka memahami akidah mereka dari ayat-ayat al-Quran, dan ayat-ayat yang mengandungi kesamaran (mutasyabihah) akan cuba difahami menggunakan pendekatan bahasa serta tidak diingkari oleh akal fikiran. Jika mereka tidak dapat memahaminya, mereka akan menghentikan dari membuat penafsiran (tawaqquf). Secara umumnya, Ahlus Sunnah telah

    melalui jalan tengah yang menghimpunkan antara akal dan naqal (nas). Tidak terdapat perbezaan antara asas mazhab mereka dengan asas ajaran yang dibawa oleh salafus soleh, para ahli fikah dan ahli hadis. Golongan Ahlus Sunnah ini muncul pada akhir kurun ketiga Hijrah dan awal kurun keempat Hijrah sebagai mendokong ahli fikah dan ahli hadis. Mereka telah mendokong nya secara khusus dan secara umum, dan bangkit menentang golongan Muktazilah, kemudian mengambil alih tempat mereka untuk mempertahankan Islam. Pemimpin golongan al-Maturidiah ialah Abu Mansur al-Maturidi yang dilahirkan di kampung Maturid di Samarqand. Beliau begitu ikhlas mengembangkan ilmu-ilmu agama, sehingga lahirlah satu mazhab di dalam ilmu Kalam yang diikuti oleh penduduk Khurasan. Beliau meninggal dunia pada tahun 332 Hijrah.

    Pemimpin Asya’ariah pula ialah Abul Hasan al-As’ari yang dilahirkan di Basrah pada tahun 260 Hijrah. Pada asalnya beliau adalah penganut fahaman Muktazilah, kemudian mengasingkan diri dari orang ramai untuk mencari kebenaran. Sehingga pada suatu hari beliau muncul di hadapan masyarakat dengan hasil karangannya yang membantu Ahlus Sunnah serta menolak Muktazilah. Ajarannya ini telah diikuti oleh para ahli fikah dan ahli hadis. Beliau telah diangkat sebagai imam mereka. Beliau meninggal dunia di sekitar tahun 330 Hijrah. Tidak terdapat perbezaan antara ajaran Asya’ariah dan Maturidiah kecuali di dalam beberapa perkara kecil. Seperti masalah: – Makrifat, apakah dengan akal atau dengan syarak. – Pemahaman antara iman dan Islam. – Makna qadha’ dan qadar. – Makna kasb (usaha). – Wajib siksa secara syarak. – Dan

    lain-lain lagi perselisihan yang biasa berlaku di kalangan ahli di dalam satu-satu mazhab, namun ia tidak membawa kepada jurang yang ketara. Rezeki lahirnya manusia adakah dia ahli aljannah atau ahli Nar telah ditetapkan sejak berada di sulbi bapa mereka… Rezeki lahirnya manusia adakah dia ahli aljannah atau ahli Nar telah ditetapkan sejak berada di sulbi bapa mereka… Harakah laman F8 Fikrah tarikh 14-17 jamadil akhir 1430Hijrah bersamaan 8-11.6.2009 Bab tafsir Surah Al An’am ayat 2 Allah berfirman “ Dan Dialah yang menciptakan kamu daripada tanah Ulama’ berpandangan bahawa Nabi Adam alaihisSalam adalah manusia pertama diciptakan Allah daripada tanah permukaan bumi ( dalam bahasa Arab disebut Adimul Ardhi… Adam dari kalimah Adimul Ardhi yang bermakna permukaan BUMI Allah mengambil tanah daripada jenis rasa tawar

    yang mana manusia yang dicipta dari jenis rasa tawar ini akan kembali ke dalam AlJannah yang mana tanah alJannah berbau Raihanul Miski Orang yang dicipta daripada tanah rasa masin akan dicampakkan ke dalam neraka Adam diciptakan pada petang hari Jumaat dengan saiznya yang tinggi sehingga kepalanya cecah sampai ke langit. Ibnu Abbas meriwayatkan bahawa Nabi Adam menunaikan fardhu haji sebanyak 40 kali dengan berjalan kaki berulang alik dari India ke Makkah. Hadis sahih Muslim ada menyebut tinggi Nabi Adam alaihisSalam adalah 60 hasta…ada riwayat enyebut 70 hasta (ukuran hasta umat silam yang memang bersaiz besar… Ketinggian Nabi Adam menggerunkan binatang di bumi. Sebelum wafat Nabi Adam telah dikurniakan anak seramai 40,000 ore. Mengikut satu riwayat Nabi Adam wafat berhampiran bukit(jabal… Yang mana Allah telah mengutuskan nya semasa turun dari aljannah ke bumi dunia yakni di India Nabi Syith alaihisSalam serta malaikat Jibrail menunaikan solat jenazah Nabi Adam alaihissalam. Syith berkata kepada Jibrail “ Jemputlah menjadi Imam untuk solat jenazah Nabi Adam… Lantas Jibrail menjawab “ Sila lah kamu yang menjadi Imam solat jenazah dengan Takbir sebanyak 30 kali Takbir… Umur Nabi Adam alaihissalam semasa wafat ialah 936 tahun. Sirah penciptaan Adam ada yang kuat periwayatannya dan ada jua yang dhaif periwayatannya. Alhamdulillah Asif Wallahu ‘alam
    Iman serta Taubat Insan terlanjur berdosa… Hadis Sahih muslim no 46 jilid 1 Dari abu Hurairah radhiallahu anhu telah berkata. Rasulullah sallallahu alihi wasalam telah bersabda… Tidak sempurna iman se seo ore yang berzina …ketika dia berzina… Imannya tidak sempurna ( La yazni azzani hiina yazzni wa huwa mu’minun…

    Tidak sempurna iman se se ore yang mencuri…ketika dia mencuri…Imannya tidak sempurna ketika dia mencuri (wa la yasriqu hiina yasraqu wa huwa mu’minun… Tidak sempurna iman se se orang yang meminum arak ketika dia meminumnya…Imannya tidak sempurna kitika dia meminum arak (wa la yasrabu alkhamra hiina yasrabuha wa huwa mu’minun Dan AtTaubat terbuka selepas (kesilapan dosa tersebut… Wa Taubatu ma’rudhotun ba’du ana nak bertanya apa kah syarat syarat yang membuatkan taubat Insan diterima Allah… diampuni dosanya yang silam…

    Hadis Riwayat Bukhari Muslim

    Seorang telah melakukan satu dosa, lalu dia berkata: Wahai Tuhanku ampunilah dosaku. Lalu Allah azza wa jalla berfirman: Hamba-Ku melakukan dosa dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya – dalam riwayat yang lain ditambah: Aku ampunkan dosanya. Kemudian dia kembali melakukan dosa yang lain, dia berkata: Wahai Tuhanku aku telah melakukan dosa ampunilah dosaku. Lalu Allah berfirman: Hamba-Ku melakukan dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya-dalam riwayat yang lain ditambah: Aku ampunkan dosanya. Lalu dia melakukan dosa sekali lagi, dia berkata: Wahai Tuhanku aku telah melakukan dosa ampunilah dosaku. Lalu Allah berfirman: Hamba-Ku melakukan dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya, maka aku ampunkan hamba-Ku ini, buatlah apa yang kau mahu Aku ampunkan engkau.

    TUESDAY, OCTOBER 12, 2010
    peristiwa hampir kiamat menurut hadis sahih
    Peristiwa hamper Kiamat

    Apabila Nabi Isa AlaihisSalam Turun

    Hari Kiamat hanya Allah yang lebih mengetahuinya

    Petikan dari majalah 1 bulan 6.2009 halaman 20…
    Malaikat Jibril alaihisSalam pernah betanya kepada nabi Muhammad sallallahu alaihiwaSalam
    Khabarkanlah kepadaku bila terjadi hari Kiamat…
    Rasulullah sallallahu alaihi waSalam menjawab…Ore yang ditanya tidak lebih tahu dari yang bertanya
    HR Muslim no.1

    Indicator hampir Kiamat yang sughra…
    Rasulullah salllahu alaihi waSalam menyebut di dalam hadis Jibril

    Jibril alaihisalam berkata… Khabarkan kepadaku hal tanda tandanya. Rasulullah sallallahu alaihiwasalam menjawab
    Budak perempuanmelahirkan tuannya dan kamu lihat orang yang bertelanjang badan, penggembala kambing berlumba lumba meninggikan bangunan H HR Muslim no.1

    Tanda Kiamat Kubra disebut dalam hadis Hudzaifah bin Usaid AlGhifari radhiaLlahu anhu…
    Rasulullah sallalahu alaihiwaslam melihat kami ketika kami sedang berbincang.Banginda bertanya bersabda …Apa yang kalian perbincangkan
    Kami menjawab…Kami sedang berbincang hal hari Kiamat
    Baginda bersabda Tidak akan terjadi Kiamat sehingga kalian melihat sebelumnya sepuluh tanda. Baginda menyebut… Dukhan (smoke…
    Dajjal, dabbah, terbit matahari dari barat, turunnya Nabi Isa AlMasih alaihisSalam, ya’juj ma;juj, tiga khusf (dibenamkan ke dalam bumi,
    Di timur, di wastern, dan di Tanah Jazirah ARAB, yang terakhir adalah api yang keluar dari Yaman mengusir (mengiringi… mereka ke tempat berkumpulnya mereka HR Muslim no. 2901
    Cermaha Ustaz zawawi di radyu IKIM 7.30 pagi pada 4.8.2009…
    Semasa nabi Isa alaihisalam dilantik menjadi rasul pada usia 33 tahun…apabila Nabi isa mentadbir mengamankan Adimul Ardhi selama 7 tahun…maka genap menjadi 40 tahun…
    Wajah Nabi isa alaihissalam seperti wajah Urwah ibnu Mas”ud
    Masih dari kalimah dasar masaha yang bermakna …menggosok yakni semasa Maryam melahirkan Nabi Isa alaihisSalam dia menggosokkan dgn munyak…
    Nabi Isa alaihisalam apabila menggosok pesakit…maka sembuh BiIzniLlah…
    Allah menggosok dajjal maka buta mata sebelah…dalam hadis sebut dajjal buta mata sebelah kanan…

    NABI ISA ALAIHISALAM AKAN hapuskan babi

    Ada dalam youtube kajian
    Apabila babi di curahkan coca cola maka akan keluar parasite…

    Nabi isa alaihisalam akan turun di menara abyadu di masjid Umawi Damsyik Syria lalau menghapuskan dajjal
    Semasa nabi Isa turun di waktu Umat Islam sedang solat subuh di masjid Umawi yang mana Imam AlMahdi al Muntazar sedang mengIMAMkan solat subuh yang mana jemaah lelaki adalah 800 muslim serta 400muslimah

    Ibnu hajar dalam Kitab Fathu bari mengisahkan Nabi isa turun ada hikmahnya

    untuk membantah kebihongan yahudi yang mengatakan mereka bunuh nabi Isa sedang hakikat sebenarnya adalah nabi Isala diangkat oleh Allah naik ke langit
    2. untuk membantah kesesatan orang kristian yang mengatakan Nabi Isa sebagai anak Tuhan sedang Hakikatnya Nabi Isa alaihisSalam adalah Rasul di kalangan manusia…Nabi isa alaihisalam adalah Manusia…Nabi Isa alkaihisalam adalah sama dengan Nabi Muhammad sallallahu alaihiwasalam selaku manusia yang diangkat menjadi Rasulullah.

    AlImamul Qurtubi menyebut dalam kitab AtTazkirah …ada 10 makna…
    Dajjal bermakna
    kazzab (pendusta.
    Mumawwih (menipu manusia.
    AsSyaikh Salih ibnu ‘Utsaimain mengatakan…
    Dikatakan demikian kerana dajjal adalah penipu yang sangat teruk penipuannya…
    AsSyaikh Ibnu ‘Utsaimin menyebut dalam syarah Lum’atul I’tiqad…

    Kafir dajjal mengaku tuhan…pendustaan yang sangat teruk

    Halaman 22 majalah I bulan 6.2009
    Dari Ummu Syarik radhiallahu anhu beliau telah mendengar Rasulullah sallahu alaihiwaSalam bersabda
    Sungguh manusia akan menyelamatkan diri dari fitnah dajjal dgn naik ke gunung gunung ummu syarik berkata …Ya rasulullah …dimana ore ARAB ketika tersebut…Baginda menjawab …Pre ARAB sedikit .HR Muslim no.2945

    Rasulullah bersabda…
    Dajjal membuat fitnah selama 40 hari kemudian Allah mengutruskan Nabi isa alaihisalam yang wajahnya seperti Urwah ibnu Mas’ud. Nabi isa alaihisalam menncari membunuh nya…HR Muslim no.2940
    Hadis jua m,eriwayatkan…
    Dajjal dicari oleh Nabui isa lalu membunuh nya di Bad Ludd (satu negeri dekat Baitul Maqdis_FalastinHR Muslim no 2937

    Hadis jua meriwayatkan…
    Ketika musuh Allah iaitu dajjal melihat Nabi Isa alaihiSalam maka meleleh tubuhnya sebagaimana garam meleleh di air. Seandainya dibiarkan nescaya akan meleleh hingga binasa. Akan tetapi Allah membunuh nya melalui tangan Nabi Isa alaihisSalam…memperlihatkan darah nya kepada mereka pada tombak Nabi Isa alaihissalam… HR Muslim no 2897

    Artikel di halaman 24 majalah I bulan 6.2009 Ustaz Zahazan
    Kemunculan Imam Almahdi alMuntazor memimpin adimul ardhi yang mana ketika sebelumnya dunia dalam kekacauan …umat islam memerlukan kepimpianan Imam AlMahdi
    Beliau diangkat selaku pemimpin setelah manusia ketika zaman tersebut melihat se ore manusia yang wara’, ‘ILMAN_berIlmu…akhlaqulkarimah_berakhlak mulyo… dan memiliki hikmah kelebihan…Karomah
    Manusia mengharapkan Imam Almahdi dapat mengembalikan kebaikan dan keAMANan di adumil ardhi
    Pada mulanya Imam AlMahdi kurang setuju utk jadi pemimpin selepas didesak …akhirnya beliau bersetuju. Beliau sendiri tidak menyangka bahawa dirinya adalah Imam alMahdi alMuntazar yang dari nasab Nabi Muhammad Sallahu alaihiWaSalam…Ahlul Baiti
    Pengikut yang mengangkat Iman AlMahdi jua tidak tahu status dirinya yang sebenar…
    alMahdi bermakna buaian… bayi yang berada di buai ummuhu…
    AlMahdi jua bermakna pemimpin…
    Ummu muslimah yang mengayun buaian mampu mempegaruhi alam dunia di adimul ardhi selaku Insan yang melahirkan Almahdi almuntazar
    Almuntazar bermakna yang dinantikan…Umat manusia menantikan Imam alMahdi.
    Rasulullah pernah bersabda…
    Sekiranya kamu nak lihat dajjal…lihatlah ibnu sayyad. Seorang berketurunan yahudi…di dahi dajjal ada tulis kafara…bermakna kufur kpd Allah
    Dikatakan ibnu sayyad dikandung selama tiga tahun dalam perut ibu nya
    Ustaz zahazan bekas pensyarah bahasa AlQur’an Universiti Islam Antara bangsa
    Iman Almahdi melawan raja Syria (raja zalim) dan beliau mencapai kemenangan. Imam al mahdimmemerintah dengan ADIL selama 40 tahun mengajak manusia membuat ma’ruf menghindari mungkar
    Nabi Isa memerintah adimul ardhi selama 40 tahun yang disebut zaman ma’mur yang mana rezeki melimpah ruah…tiada ore miskin…

    Allahumma nas_aluka fi’lan khairat, wa tarki mungkarat wa hubban masakin…
    Ya Allah anugerahkan kami amalan kebaikan…menjauhi mungkar…kasihkan ore miskin …AMIN

    Negeri yang tidak diganggu fitnah dajjal adalah Baitul Maqdis serta Tursina
    Rasuylullah sallahu alaihiwasalam bersabda …
    .dia akan tinggal di selama 40 hari mendatangi semua tempat kecuali empat masjid…masjid Haram, masjid nabawi madinah, bukit Tursina (Falastin dan masjidil AQSA(Falastin
    HR Ahmad dan sahabatnya. Syaikh Albani RahimahuLlahu alaihi berkata sanadnya sahih. Lihat Qishahatu almsih dajjal wa NUZUL Isa AlMASIH

    Dalam surah alAnbiya’ ayat 96 bermaksud…
    Demikianlah keadaan mereka sehingga apabila terbuka tembok yang menyekat yakjuj dan makjuj serta mereka meluru turun dari tiap tiap tempat yang tinggi
    Surah Alkahfi ayat94
    Wahai Zulqarnain …Sesungguhnya kaum yakjuj makjuj sentiasa melakukan kerosakan di bumi…maka setujkah kiranyakami menenutukan jumlah bayaran upah kepadamu (dari hasil pendapatan kami…dengan syarat kamu membina sebuah tembok di antara kami dengan mereka…
    Ibnu asyur dalam tafsirnya menyebut yakjuj makjuj bersaiz gemuk …selepas turun dari tempat yangbtinggi puak itu akan ke tasik Thiber dan minum air tasik itusehingga kering air tasik tersebut.
    Makhluk itu akan melakukan kebinasaa dan kerosakan… Nabi isa memohon allah menghabcurkan yakjuj makjuj maka Allah membinasakan puak kafir itu… bangkainya menimbulkan bau busuk maka allah menurunkan hujan membersih BUMI dari bangkai itu
    Kemudian Allah memerintahkan BUMI supaya menumbuhkan tumbuh tumbuhan utk dinikmati manusia dan faina
    Lalu Allah kirimkan angina lembut .maka tercabut nyawa manusia yang beriman…naik menemui Allah

    Kemudia baru terjadi kiamat….
    Nabi Muhammad Sallahu alaihi wasalam mengajar umat Islam supaya membaca dan mengamalkan 10 ayat permulaan Surah AlKahfi atau 10 ayat terakhir Surah AlKahfi

    Petikan hadis dari kitab hadis…
    Hadis sahih Muslim jilid 1 No. 127.

    Dari Abu Hurairah r.a katanya Rasulullah saw. Bersabda “Demi Allah yang jiwaku ditanganNya, sesungguhnya telah dekat masanya Isa Ibnu Maryam akan turun di tengah-tengah kamu. Dia akan menjadi Hakim yang ADIL, akan dihancurnya salib, dibunuhnya babi/khinzir, dihapuskannya pajak, dan kekayaan akan melimpah ruah (ma’mur) sehingga tidak seorang pun lagi bersedia menerima pemberian”

    Hadis 128

    Jabir bin Abdullah r.a mendengar Nabi saw. Bersabda”Akan senantiasa ada hingga hari Kiamat segolongan umatku yang berjuang menegakkan kebenaran dan mereka pasti menang” sementara itu nabi ‘Isa a.s akan turun ke tengah-tengah umat. Lalu pemimpin-pemimpin mereka berkata kepadanya: “Sudilah Anda solat dan menjadi Imam (pemimpin) kami.” Jawab Nabi ‘Isa a.s ,”Tidak, Masing-masing kamu boleh menjadi pemimpin bagi yang lain, selaku suatu kehormatan yang dilimpahkan Allah kepada ummat ini”.

    Dari Ibnu Umar r.a katanya Rasulullah saw. Berbicara mengenai dajjal di hadapan orang banyak. Sabda beliau “Sesungguhnya Allah Taala tidak picek (buta matanya sebelah). Ketahilah sesungguhnya Al masih Dajjal yang picek mata kanannya seperti buah anggur mengembung”

    Dari Anas bin malik r.a katanya Rasulullah saw. Bersabda “Tidak ada seorang Nabi melainkan dia mengingatkan ummatnya supya waspada terhadap sipicek pembohong besar. Ketahuilah dia picek, sedang Tuhanmu tidak picek. Antara kedua matanya tertulis k-f-r (kafir)

    Dari Hudzaifah r.a katanya Rasulullah saw. Bersabda “ aku lebih tahu tentang dajjal daripada dajjal itu sendiri. Dia mempunyai dua sungai yang mengalir. Yang satu kelihatan oleh mata mengalirkan air putih bersih, sedang yang satu lagi kelihatan bagai api bergejolak yang sedang mengalir.Siapa yang menemukannya hendaklah didatangi sungai yang kelihatan seperti api menyala, lalu picingkan mata, tundukkan kepala dan minumlah airnya. Maka sesungguhnya itulah air. Sejuk. dajjal matanya tertutup oleh selapi daging tebal. Antara kedua matanya terdapat tulisan”kafir” yang dapat dibaca oleh setiap orang mukmin baik yang tahu tulis baca atau tidak”

    Dari Hudzaifah r.a dari Nabi saw. Sabdanya”dajjal selalu membawa air dan api. Api itu sebenarnya adalah air sejuk, sedang air sebenarnya adalah api. Kerana itu waspadalah kamu agar tidak celaka”

    Dari Nawas bin Sam’an r.a katanya “Pada suatu pagi Rasulullah saw. Berbicara mengenai dajjal. Tempo-tempo beliau merendahkan suara dan kadang-kadang meninggikannya, sehingga kami merasakan seolah-olah berada dalam kelompok lebah. Petang hari kami mendatangi beliau. Beliau sudah tahu persoalan kami. Tanya beliau “apakah kabar kalian?” jawab kami” Ya Rasulullah, tadi pagi anda berbicara mengenai dajjal. Kadang kadang anda merendahkan suara kadang-kadang meninggikan suara sehingga kami merasakan seolah-olah berada dalam kelompok lebah” Jawab Rasululah saw. “Bukan dajjal yang mengkhuatirkanku terhadap kamu sekelian. Jika dia muncul, sedang aku sudah tidak berada disampingmu, maka ummat manusia akan menjadi pembela atas dirinya sendiri, dan Allah Taala penggantiku menjadi pembela atas setiap orang muslim. dajjal pemuda berambut kerinting, mata picek. Aku lebih condong mengatakannya serupa dengan abdul uzza bin qathan. Barang siapa di antara kamu bertemu dengannya bacakan kepadanya permulaan surat Kahfi. Dia muncul di suatu tempat sunyi antara Syam dan Iraq. Lalu dia merusak ke kanan dan ke kiri. “Wahai hamba Allah! Kerana itu teguhkan pendirianmu!. “Tanya kami”Ya rasulullah, berapa lama dia tinggal di bumi” jawab Rasululah saw.”empat puluh hari. Satu hari seperti setahun,satu hari seperti sebulan, satu hari seperti sepekan(minggu)dan selebihnya seperti hari-hari kamu sekarang.” Tanya kami” ya Rasulullah, ketika sehari seperti setahun, cukupkah kalau kami solat seperti solat kami sekarang?” Jawab beliau”tidak, tetapi hitunglah bagaimana pantasnya”Tanya kami berapa kecepatannya berjalan dibumi?” Jawab beliau “Seperti hujan ditiup angin. Dia mendatangi suatu kaum, maka diajaknya kaum itu supaya iman kepadanya, lalu meraka iman dan mematuhi segala perintahnya. Diperintahkannya langit supaya hujan maka turunlah hujan. Diperintahkannya bumi supaya subur maka tumbuhlah tumbuh-tumbuhan. Bila hari telah petang, ternak mereka pulang ke kandang dalam keadaan lebih gemuk dan dengan susu lebih besar cukupmakan. Kemudia didatanginya kaum yang lain dan diajaknya mereka supaya iman kepadanyaTetapi mereka menolak ajakannya. Maka ia berlalu dari mereka. Besok pagi negeri mereka menjadi kering kerontang dan kekayaanan mereka habis ludes. Kemudian dia lewat di suatu negeri yang telah rusak binasa. Katanya”keluarkan perbendaharaanmu. Maka keluarlah seluruh kekayaan negeri itu dan pergi mengikuti dajjal seperti pemimpin lebah diikuti rakyatnya. Kemudian dipanggil seorang muda remaja lalu dipukulnya dengan pedang sehingga anak muda itu belah dua dan belahannya terlempar sejauh anak panah dipanahkan. Dajjal memanggil tubuh yang terbelah itu kembali. Dia datang seutuhnya dan dengan wajah berseri-seri sambil tertawa. Sementra dajjal asyik dengan perbuatan-perbuatannya yang merusakkan, Allah Taala membangkitkan Isa Al Masih Ibnu Maryam. Dia diturunkan dekat menara putih sebelah timur Damsyiq, memakai dua pakai bewarna, berpegang pada sayap dua malaikat. Apabila dia menundukkan kepala hujan turun,dan apabila dia mengangkat kepala berjatuhan daripadanya biji-biji perak bagaikan mutiara. Orang kafir tidak diperkenankan bau nafasnya. Siapa yang menciumnya dia langsung mati. Bau nafasnya tercium sejauh mata memandang. Maka dicari dajjal dan bertemu olehnya di pintu gerbang kota Lud. (sebuah kota dekat Baitul Maqdis), lalu dibunuhnya dajjal. Kemudian didatanginya kaum yang dipelihara Allah dari kejahatan dajjal. Maka diusapnya mereka dan dikabarkan kepada mereka kedudukannya di Syurga. Allah mewahyukan kepada Isa a.s ”Aku akan mengeluarkan hamba-hambaku yang tak terkalahkan oleh sesiapa pun Kerana itu selamatkanlah hamba-hambaKu yang Soleh ke bukit” lalu Allah Taala membangkitkan ya’juj dan Ma’juj Mereka turun melanda dari tempat yang tinggi. Gelombang pertama melewati telaga Thiber, lalu mereka minum habis air telaga tersebut Kemudian lewat pula kumpulan yang lain. Kata mereka”sesungguhnya dahulu di sini ada air. Nabi Isa dan para sahabatnya terkepung sehingga sebuah kepala sapi lebih berharga bagi mereka dari seratus dinar bagi seorang kamu hari ini (kerana kekurangan makanan) Nabiyallah Isa dan para sahabatnya mendoakan semoga AllahTaala menghancurkan ya’juj ma’juj maka dikirimkan kepada mereka penyakit hidung seperti pada haiwan-haiwan sehingga mereka mati semuanya. Kemudian nabi Isa dan para sahabatnya turun ke Bumi. Tetapi tidak sejengkal tanah pun didapati melainkan penuh dengan bangkai-bangkai busuk. Nabiyallah Isa dan para sahabatnya mendoakan semoga Allah sudi menyingkirkan bangkai-bangkai busuk itu. Maka dikirimkan Allah burung-burung sebesar unta lalu diangkatnya bangkai-bangkai tersebut. Dan dilemparkannya di tempat yang dikehendaki Allah. Kemudian diturunkan Allah hujan, sehingga walaupun rumahnya tanah liat dan rumah-rumah bulu di bersihkannya. Sehingga bumi kelihatan seperti kaca Kemudian diperintahkan Allah kepada bumi “ Tumbuhkanlah tumbuh-tumbuhanmu dan kembalikanlah keberkatanmu. Ketika itu sekelompok keluarga kenyang makan sebuah delima. Dan mereka dapat berteduh di bawah kulitnya, Rezeki mereka sangat berkah sehingga susu seekor unta cukup untuk orang sekampung. Susu seekor sapi cukup untuk orang satu qabilah. Susu seekor biri-biri cukup untuk sekelompok keluarga dekat. Ketika mereka berada dalam keadaan keredhaan Tuhan yang demikian, tiba-tiba Allah mengirimkan angin baik melewati ketiak mereka, maka tercabut ruh setiap mukmin dan orang muslim. Maka tinggal orang jahat belaka, bercampur-baur seperti keldai. Maka ketika itu terjadilah Kiamat.

    Dari Abu Said Al Kudri r.a katanya :”Rasulullah saw menceritakan yang panjang mengenai dajjal. Antara lain beliau menceritakan: dajjal itu datang. Dia terlarang masuk Madinah. Kerana itu dia berhenti di sebuah kebun di pinggir kota. Pada hari itu datang kepadanya seorang lelaki elok. Kata lelaki itu”Aku memastikan bahwa engkau adalah dajjal yang diceritakan Rasulullah saw kepada kami” kata dajjal kepada para pengikutnya “Bagaimana pendapat kalian, jika kubunuh orang ini, aku bisa menghidupkannya kembali. Ragukah kalian akan hal itu.? Jawab mereka”Tidak maka dibunuhnya orang itu, kemudian dihidupkannya kembali. Setelah hidup kembali lelaki itu berkata kepada dajjal,”Demi Allah ,sekarang aku tambah yakin engkau sesungguhnya Dajjal”.Dajjal hendak membunuhnya kembali, tetapi dia tidak sanggup lagi melakukannya. Kata Abu Ishaq ”Lelaki itu ialah Nabi Khidhir ‘alaihissalam”

    Dari Anas bin Malik ra.a katanya Rasulullah saw bersabda:”Tidak sebuah jua negeri, melainkan semua diinjak oleh dajjal.Kecuali makkah dan madinah. Semua jalan yang menuju ke sana dijaga malaikat dengan berbaris. Maka berhenti dajjal disebuah kebun (dipinggir kota Madinah). Madinah bergoyang (gempa) tiga kali. Orang-orang kafir dan orang munafik keluar semuanya dari kota Madinah menemui dajjal”

    Dari Abu Hurairah r.a katanya Rasulullah saw bersabda:”Segeralah kamu beramal sebelum terjadi enam perkara (1) Sebelum matahari terbit dari barat (2)keluar dajjal (3) keluar dabbatul ard (binatang melata) (5) peristiwa yang menimpa dirimu sendiri(maut) (6) peristiwa yang menimpa orang banyak (kiamat)

    Dari Ma’qil bin Yasar r.a katanya rasulullah saw bersabda:”Beribadat masa-masa sulit sama dengan hijrah kepadaku”

    Dari Abdullah r.a dari Nabi saw sabdanya:”Tidak terjadi kiamat melainkan kerana kejahatan manusia

    Perang besar antara dua kekuatan besar (Sahih Muslim jilid 4)
    Hadis 2461 dari Abu Hurairah r.a katanya “Rasulullah saw. Bersabda “Belum akan terjadi kiamat sebelum dua golongan besar saling memerangi satu sama lain, sedangkan kurban di kedua pihak sangat besar pula.dan alas an kedua-duanya hanya satu”

    Hadis sahih Muslim No 2463jilid 4.
    Dari Tsauban r.a katanya rasulullah saw, bersabda”Sesungguhnya Allah Taala telah memperlihatkan kepada ku peta bumi secara keseluruhannya, sehingga aku dapat melihat bumi sebelah Timur dan barat dan sesungguhnya kekuasaan ummatku akan sampai ke seluruh tempat yang telah diperlihatkan Allah Taala kepadaku. Kepadaku diberikan dua jenis perbendaharaan, iaitu merah dan abyadu. Aku memohon kepada Tuhan untuk membantu ummatku agar mereka tidak binasa dengan musim susah yang panjang, dan agar mereka tidak dijajah oleh kuasa asing selain mereka sendiri, sehingga kekuasaan mereka menjadi hancur luluh. Tuhanku berfirman “Ya Muhammad, apabila Aku telah memutuskan suatu keputusan, maka keputusanKu tidak dapat diubah lagi Aku memakbulkan doamu untuk ummatmu, bahawa umatmu tidak akan binasa dengan musim susah yang panjang. Dan bahawa Aku tidak akan menjajahkan kepada mereka suatu kekuatan musuh selain diri mereka sehingga kekuatan mereka hancur luluh, sekalipun musuh-musuh mereka bersatu mengelilingi, kecuali bila sebagian mereka membinasakan yang sebagian dan mereka saling tawan menawan.

    Hadis no 2464 jilid sahih Muslim
    Dari Amir bin saad dari bapanya ra. Katanya “Pada suatu hari Rasulullah saw. Datang dari daerah perbukitan. Ketika baginda sampai di Masjid bani Muawiyah baginda masuk ke masjid lalu solat dua rakaat.kami pun solat pula bersama-sama dengan baginda. Baginda berdoa kepada Tuhan panjang sekali. Setelah mendoa baginda menoleh kepada kami lalu bersabda “Aku memohon kepada tuhanku tiga perkara. Dia memperkenankan dua perkara dan menolak satu perkara. Aku memohon kepada Tuhanku supaya jangan membinasakan ummatku dengan musim susah yang panjang. Maka diperkenankan. Aku memohon supaya ummatku jangan dibinasakan dengan bencana tenggelam (seperti banjir besar yang melanda ummat Nabi Nuh, atau seperti tentera dan Firaun yang tenggelam di lautan), permohonanku itu diperkenankanNya juga. Aku memohon supaya ummatku jangan dibinasakan kerana pertentangan sesame mereka. Permohonanku ini tidak diperkenankan”

    Hadis no 2474 sahih Muslim jilid 4 dari Abu Hurairah r.a dari nabi saw, sabdanya “Belum terjadi kiamat sebelum dibangkitkan dajjal, pembohong besar yang jumlahnya hampir 30 orang. Semuanya mengatakan bahawa mereka adalah rasulullah.

    Hadis no 2486 jilid 4 sahih Muslim ,kiamat sudah dekat:
    Dari Anas r.a katanya rasulullah saw bersabda “(Jarak waktu) aku diutuskan dan hari kiamat seperti ini “Baginda memberikan isyarat dengan merapatkan telunjuk dengan jari tengah”

    Hadis no 127 jilid 1 sahih Muslim
    Dari Abu Hurairah r.a katanya rasulullah saw bersabda “Demi Allah yang jiwaku di TanganNya, sesungguhnya telah dekat masanya Isa ibnu Maryam akan turun di tengah-tengah kamu. Dia akan menjadi hakim yang Adil, akan dihancurkannya salib, dibunuhnya babi, dihapuskannya pajak dan kekayaan akan melimpah ruah sehingga tidak seorang pun lagi yang bersedia (layak ) menerima pemberian”

    Hadis sahih Muslim jilid 4 no 2294
    Dari Anas bin Malik r.a. katanya rasulullah saw bersabda “sebagian di antara tanda-tanda hari kiamat ialah hapusnya ilmu agama , berjangkitnya kejahilan, merajalelanya perzinaan (pelacuran), melimpahnya minuman keras, habis (extince) kaum lelaki, dan yang tinggal hanya wanita, dengan nisbah seorang lelaki berdiri di tengah-tengah lima puluh wanita”

    Hadis sahih Muslim jlid 4 no 2014
    Dari Mughirah bin Syu’bah r.a katanya “Tidak ada sahabat yang bertanya kepada Rasulullah s.a.w. perihal dajjal yang lebih banyak dari pertanyaanku” Kerana itu Rasulullah saw. Bersabda kepadaku, “Hai anakku, Engkau tak usah terlalu risau memikirkannya. Dia tidak akan mencelakakanmu” Kataku, “Orang ramai mengatakan dajjal mempunyai sungai yang mengalir dan bukit roti.” Sabda baginda, “Itu amat mudah bagi Allah Ta’ala menciptakannya.”

    Robohnya Kaabah
    Hadis 1512 Bukhari
    Aisyah r.anha berkata :”Nabi s.a.w. bersabda :”Kaabah itu akan diperangi oleh musuh , tetapi mereka mereka itu lalu ditenggelamkan dalam bumi yakni di Baida’, suatu tempat antara Makkah dan Madinah”

    Hadis 1513 dari Ubaidillah bin Akhnas , katanya :”Aku diberitahu oleh Ibnu Abi Mulaikah dari Ibnu Abbas r.anhuma dari Nabi s.a.w. , sabdanya: ”Seolah-olah aku dapat melihat orang-orang yang merobohkan Kaabah itu berkulit hitam, merenggangkan kedua kakinya dan membongkar Kaabah itu batu-batunya satu demi satu”

    Hadis 1514 dari Ibnu Syihab dari Sa’id bin Musayyab bahawasanya Abu Hurairah r.a. berkata:” Rasulullah s.a.w bersabda :” Kaabah itu akan diruntuhkan oleh yang mempunyai dua betis yang kecil, berasal dari negeri Habasyah (Abesenia)”

    Keterangan:
    Ya’juj dan ma’juj keluar, Kaabah dirobohkan dan tidak ada yang berhaji di baitullah adalah tanda-tanda dekat hari Kiamat tiba.

    Hadis 94 jilid 1 Muslim
    Dari Abu Hurairah r.a, katanya Rasulullah saw. Bersabda “Sesungguhnya Allah akan meniupkan angin dari Yaman lebih lembut dari Sutera. Namun tidak se ore yang ada (iman) di qalbunya ” Abu Al_Qamah mengatakan “Walaupun seberat biji bayam (zarah…” Kata Abdul Aziz “insane yang memiliki Iman yang seberat zarah akan tercabut nyawa olehnya” naik masuk kea lam akhirat dengan mendapat rezeki dari Allah

    Hadis sahih Muslim jilid 4 no 2293
    Dari Anas bin malik r.a katanya Rasulullah saw. Bersabda “ Sebagian di antara tanda-tanda hari Kiamat ialah hapusnya Ilmu (Agama Islam), berjangkitnya kejahilan, melimpahnya minuman keras dan merajalelanya perzinaan (pelacuran)”

    Hadis sahih Muslim jilid 4 no 2294
    Dari Anas bin malik r,a katanya Rasulullah saw. Bersabda “Sebagian di antara tanda-tanda hari Kiamat ialah : hapusnya Ilmu (Agama Islam) , ber jangkitnya kejahilan, merajalelanya perzinaan (pelacuran), melimpahnya minuman keras, habis/extince kaum lelaki dan yang tinggal hanya wanita dengan perbandingan seorang lelaki berdiri ditangah-tengah lima puluh wanita.

    Hadis sahih Muslim jilid 4 no 2295
    Dari Abdullah dan Abu Musa r.a. keduanya berkata bahawa Rasulullah saw. Bersabda :”Sebelum terjadi hari kiamat terlebih dahulu hapus ilmu (Addin) dan berjangkit kejahilan (maksiat, kejahatan dan sebagainya) dan banyak terjadi pembunuhan.

    Hadis sahih Muslim jilid 4 no 2296
    Dari Abu Hurairah r.a katanya Rasulullah saw. Bersabda “Tanda hari Kiamat semakin dekat, dihapus (dicabut) Ilmu (Addin), lalu timbul fitnah (bala bencana/kekacauan). Di mana-mana dijumpai kebakhilan serta banyak pembunuhan”

    Hadis sahih Muslim jilid 4 no 2297
    Dari Abdullah bin Amru bin Al‘Ash, katanya dia mendengar Rasulullah saw. Bersabda “ Allah tidak menghapuskan ilmu (Addin) dengan cara mencabutnya dari dada seluruh manusia tetapi dengan jalan mewafatkan para Ulama’. Apabila Ulama’ sudah habis, umat manusia mengangkat orang bodoh menjadi leader mereka. Lalu mereka bertanya kepada para leader yang jahil/juhala’. Si leader seperti memberi pendapat tanpa pengetahuan, menyesatkan orang banyak maka sesatlah mereka semuanya”

    Bila wanita lebih banyak daripada pria/pemuda
    Hadis 965 sahih Muslim jilid 2
    Dari Abu Musa r.a dari Nabi saw. Sabdanya “Kelak akan datang suatu masa di mana seorang lelaki berkeliling membawa emas/zahab untuk disedekahkannya, tetapi dia tidak mendapatkan orang yang bersedia menerima sedekahnya itu. Akan terjadi pula kelak, seorang laki-laki direbuti oleh empat puluh wanita yang kesemuanya menginginkan lelaki itu untuk menjadi suaminya. Hal itu terjadi kerana jumlah lelaki jauh lebih sedikit daripada perempuan”

    Bila zaman makmur
    Hadis 966 sahih muslim jilid 2
    Dari Abu Hurairah r.a katanya Rasulullah saw bersabda “Tidak akan terjadi Kiamat sebelum harta kekayaan telah bertumbuk tumpuk dan melimpah ruah; sehingga seorang lelaki pergi kemana-mana sambil membawa hartanya untuk dizakatkannya, tetapi dia tidak mendapatkan seorang jua pun yang bersedia / layak menerima zakatnya itu; dan sehingga tanah Arab menjadi subur makmur kembali dengan padang-padang rumput dan sungai-sungai”

    Hadis 967 Sahih Muslim jilid 2

    Dari Abu Hurairah r.a., dari Nabi saw. Sabdanya “Tidak akan terjadi kiamat, sebelum harta kekayaan telah bertumpuk-tumpuk dan melimpah ruah (kemakmuran telah merata); sehingga si pemilik harta merasa sedih kerana tidak ada orang yang bersedia menerima sedekahnya. Dan orang yang dimintanya untuk menerima sedekahnya menjawab; “Aku tidak memerlukan sedekah anda”

    Hadis 968 sahih Muslim jilid 2

    Abu Hurairah r.a. katanya Rasulullah saw. Bersabda:”Kelak bumi akan memuntahkan jantung hatinya berupa tiang-tiang emas dan perak. Maka datanglah seorang pembunuh seraya berkata:” Kerana inilah aku jadi pembunuh. Kemudian datang pula si perompak, lalu berkata:”kerana inilah aku putuskan silaturrahim. Kemudian datang pula si pencuri seraya berkata:Kerana inilah tanganku dipotong. Sesudah itu mereka tinggalkan saja harta kekayaan itu, tiada mereka ambil sedikitpun.
    POSTED BY AZIM AT 7:51 PM 0 COMMENTS
    THURSDAY, OCTOBER 7, 2010
    Taqdir _Taubatan nasuha
    Taubat
    Pengertian taubat harus dilihat daripada tiga hal
    1. Ilmu_Al ilmu Nurun
    2. Keadaan_BIAH/suasana
    3. Perbuatan
    Ilmu menjurus kepada keadaan, keadaan menimbulkan perbuatan_Af’al

    Hadis ibnu majah Ibnu hibban dan Al hakim
    Annadimu Taubah

    Surah anNur ayat 31
    Dan bertaubatlah sekalian insan yang beriman supaya kamu berjaya
    Surah attahrim ayat 8
    Insan yang beriman bertaubatlah kpd Allah dgn taubat nasuha
    Taubat=kembali
    Nasuha=bersih_murni_suci
    Surah albaqarah ayat 227
    Sesungguhnya Allah menyukai insan yang bertaubat dan Allah menyukai insan yang membersihkan diri
    Atta_ibu minal zanbi kama la zanbalahu hadis riwayat ibnu majah
    Sesuli kerburukan dgn amal kebajikan/kebaikan . maka kebaikan akan menghilangkan dosa keburukan yang lalu
    Hadis riwayat AtTabrani
    Surah AnNisa’ ayat 17
    Sesungguhnya insan yang bertaubat kpd Allah yang telah terlanjur melakukan kejahatan kemudian dia bertaubat

    Surah AlGhaafir/ surah Mukmin ayat 3
    Allah yang mohor pengampung dosa dan Yang menerima taubat
    Surah AsSyura ayat 25
    Dan dialah Tuhan yang menerima taubat dgn para hambaNya serta memaafkan kejahatan
    Kullu bani Adam kho’to’un wa khairul_kho’toiin atTauwabun hadis riwayat atTirmizi dan Al hakim
    Dari Abu Hurairah r.a. bahwa Rasulullah saw. telah bersabda yang artinya, “Kedua mata itu bisa melakukan zina, kedua tangan itu (bisa) melakukan zina, kedua kaki itu (bisa) melakukan zina. Dan kesemuanya itu akan dibenarkan atau diingkari oleh alat kelamin.” Imam Bukhari dan Muslim dan “Tercatat atas anak Adam nasibnya dari perzinaan dan dia pasti mengalaminya.
    Hai hamba-hamba-Ku yang malampaui batas terhadap dirimereka sendiri, janganlahkamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (Az-Zumar :53)
    hadis ada sebut “Sesungguhnya AdDinul Islam akan dibantu oleh lelaki fajir”… Ore fajir apabila dah bertaubat nasuha (bermakna bersih… InsyaAllah akan faham banyak hal dari pengalaman yang telah ditempuhnya… Ore fajir yang bertaubat…InsyaAllah akan membantu gerak tugas selaku manusia Khalifah di Bumi… Ada sahabat yang asalnya fajir… apabila bertaubat masuk Islam…berjihad serta naik Syahid… dalam jihad fil Qital…
    teringat kata-kata dalam kitab Hikam: وربما قضى عليك بالذنب فكان سببا في الوصول Dan barangkali Dia mentaqdirkan ke atas kamu dengan dosa, Lalu ia menjadi sebab kepada wusul (sampai)
    Semua adalah rezeki yang Allah telah tetapkan… Asas-asas mazhab Ahlus Sunnah Berikut ini adalah antara asas-asas mazhab ini: 1. Mengenal(ma’rifatul )Allah adalah secara syarak melalui al Quran dan Hadis. 2. Alam ini adalah bersifat baru. 3. Iman ialah pembenaran (tasdiq), dan amalan adalah penyempurna iman. 4. Menetapkan (tidak menafikan) sifat-sifat ma’ani Allah. 5. Al-Quran adalah Qadim (bersifat qidam/tidak berpermulaan/bukan makhluk).Allahu huwa Awwalu Akhiru wa Zahiru wa Bathinu 6. Tidak kewajiban ke atas Allah. 7. Harus bagi hak Allah Taala memberi pahala mengampuni Insan yang dikehendakinya atau menyiksa (dosa), dan mengutus para rasul. Harus juga melihat Allah Taala di Akhirat. 8. Allah mengkehendaki kebaikan dan kejahatan terhadap makhluqnya. ***9. Qadha’ dan Qadar pada perbuatan-perbuatan (kasbi…hamba yang berbentuk ikhtiar. Kasbi dila dirujuk kamus bermakna USAHA. maknanya usaha jua adalah dalam Qada’ dan Qadar yang Allah telah Taqdirkan 10. Allah yang menciptakan perbuatan (kasbi hamba yang berbentuk ikhtiar. 11. Tiada siapa yang maksum kecuali para Nabi dan Rasulullah. 12. Menetapkan adanya soal kubur, nikmat dan siksaannya. 13. Kebangkitan adalah dengan jasad dan ruh. 14. Ada syafaat untuk pembuat dosa besar.Allah bersifat mohor Pengampun 15. Syurga dan neraka itu wujud. Keduanya kekal. 16. Keimaman agung bukanlah dari rukun agama…ini adalah hujjah dgn puak syiah Ahlus Sunnah Wal Jamaah Golongan Ahlus Sunnah terdiri dari dua kelompok, iaitu para pengikut Abul Hasan al-Asya’ari dan al-Maturidiyah, iaitu para pengikut Abu Mansur al-Maturidi. Golongan ini muncul ketika khalifah al-Mutawakil mengangkat/tidak melakukan ujian terhadap ahli fikah dan orang-orang Islam serta menjauhkan diri dari Muktazilah. Dan aliran pemikiran Muktazilah telah kehilangan kendali akibat hilang kepercayaan umum terhadap mereka. Keraguan-keraguan (penyelewengan) yang telah ditulis oleh golongan Muktazilah dalam jangka waktu yang begitu panjang telah terbongkar. Allah Taala telah melimpahkan kepada dua orang imam agung untuk mempertahankan Islam, mereka ialah Abul Hasan al-Asy’ari di Irak dan Abu Mansur al-Maturidi di negeri di balik sungai. Kedua imam ini telah memimpin gerakan pemikiran dengan kepimpinan yang seimbang dan bijaksana, tanpa sikap melampau dan ekstrem terhadap akal sebagaimana Muktazilah, dan tidak terlalu bersikap beku terhadap nas (al-Quran dan Hadis) sebagaimana ahli fikah dan ahli hadis. Jalan yang dilalui oleh Ahlus Sunnah di dalam memahami akidah ialah sebagaimana yang telah dilalui oleh salafus soleh. Mereka menjadikan al-Quran sebagai sumber untuk mengetahui masalah akidah. Mereka memahami akidah mereka dari ayat-ayat al-Quran, dan ayat-ayat yang mengandungi kesamaran (mutasyabihah) akan cuba difahami menggunakan pendekatan bahasa serta tidak diingkari oleh akal fikiran. Jika mereka tidak dapat memahaminya, mereka akan menghentikan dari membuat penafsiran (tawaqquf). Secara umumnya, Ahlus Sunnah telah melalui jalan tengah yang menghimpunkan antara akal dan naqal (nas). Tidak terdapat perbezaan antara asas mazhab mereka dengan asas ajaran yang dibawa oleh salafus soleh, para ahli fikah dan ahli hadis. Golongan Ahlus Sunnah ini muncul pada akhir kurun ketiga Hijrah dan awal kurun keempat Hijrah sebagai mendokong ahli fikah dan ahli hadis. Mereka telah mendokong nya secara khusus dan secara umum, dan bangkit menentang golongan Muktazilah, kemudian mengambil alih tempat mereka untuk mempertahankan Islam. Pemimpin golongan al-Maturidiah ialah Abu Mansur al-Maturidi yang dilahirkan di kampung Maturid di Samarqand. Beliau begitu ikhlas mengembangkan ilmu-ilmu agama, sehingga lahirlah satu mazhab di dalam ilmu Kalam yang diikuti oleh penduduk Khurasan. Beliau meninggal dunia pada tahun 332 Hijrah. Pemimpin Asya’ariah pula ialah Abul Hasan al-As’ari yang dilahirkan di Basrah pada tahun 260 Hijrah. Pada asalnya beliau adalah penganut fahaman Muktazilah, kemudian mengasingkan diri dari orang ramai untuk mencari kebenaran. Sehingga pada suatu hari beliau muncul di hadapan masyarakat dengan hasil karangannya yang membantu Ahlus Sunnah serta menolak Muktazilah. Ajarannya ini telah diikuti oleh para ahli fikah dan ahli hadis. Beliau telah diangkat sebagai imam mereka. Beliau meninggal dunia di sekitar tahun 330 Hijrah. Tidak terdapat perbezaan antara ajaran Asya’ariah dan Maturidiah kecuali di dalam beberapa perkara kecil. Seperti masalah: – Makrifat, apakah dengan akal atau dengan syarak. – Pemahaman antara iman dan Islam. – Makna qadha’ dan qadar. – Makna kasb (usaha). – Wajib siksa secara syarak. – Dan lain-lain lagi perselisihan yang biasa berlaku di kalangan ahli di dalam satu-satu mazhab, namun ia tidak membawa kepada jurang yang ketara. Rezeki lahirnya manusia adakah dia ahli aljannah atau ahli Nar telah ditetapkan sejak berada di sulbi bapa mereka… Rezeki lahirnya manusia adakah dia ahli aljannah atau ahli Nar telah ditetapkan sejak berada di sulbi bapa mereka… Harakah laman F8 Fikrah tarikh 14-17 jamadil akhir 1430Hijrah bersamaan 8-11.6.2009 Bab tafsir Surah Al An’am ayat 2 Allah berfirman “ Dan Dialah yang menciptakan kamu daripada tanah Ulama’ berpandangan bahawa Nabi Adam alaihisSalam adalah manusia pertama diciptakan Allah daripada tanah permukaan bumi ( dalam bahasa Arab disebut Adimul Ardhi… Adam dari kalimah Adimul Ardhi yang bermakna permukaan BUMI Allah mengambil tanah daripada jenis rasa tawar yang mana manusia yang dicipta dari jenis rasa tawar ini akan kembali ke dalam AlJannah yang mana tanah alJannah berbau Raihanul Miski Orang yang dicipta daripada tanah rasa masin akan dicampakkan ke dalam neraka Adam diciptakan pada petang hari Jumaat dengan saiznya yang tinggi sehingga kepalanya cecah sampai ke langit. Ibnu Abbas meriwayatkan bahawa Nabi Adam menunaikan fardhu haji sebanyak 40 kali dengan berjalan kaki berulang alik dari India ke Makkah. Hadis sahih Muslim ada menyebut tinggi Nabi Adam alaihisSalam adalah 60 hasta…ada riwayat enyebut 70 hasta (ukuran hasta umat silam yang memang bersaiz besar… Ketinggian Nabi Adam menggerunkan binatang di bumi. Sebelum wafat Nabi Adam telah dikurniakan anak seramai 40,000 ore. Mengikut satu riwayat Nabi Adam wafat berhampiran bukit(jabal… Yang mana Allah telah mengutuskan nya semasa turun dari aljannah ke bumi dunia yakni di India Nabi Syith alaihisSalam serta malaikat Jibrail menunaikan solat jenazah Nabi Adam alaihissalam. Syith berkata kepada Jibrail “ Jemputlah menjadi Imam untuk solat jenazah Nabi Adam… Lantas Jibrail menjawab “ Sila lah kamu yang menjadi Imam solat jenazah dengan Takbir sebanyak 30 kali Takbir… Umur Nabi Adam alaihissalam semasa wafat ialah 936 tahun. Sirah penciptaan Adam ada yang kuat periwayatannya dan ada jua yang dhaif periwayatannya. Alhamdulillah Asif Wallahu ‘alam
    Iman serta Taubat Insan terlanjur berdosa… Hadis Sahih muslim no 46 jilid 1 Dari abu Hurairah radhiallahu anhu telah berkata. Rasulullah sallallahu alihi wasalam telah bersabda… Tidak sempurna iman se seo ore yang berzina …ketika dia berzina… Imannya tidak sempurna ( La yazni azzani hiina yazzni wa huwa mu’minun… Tidak sempurna iman se se ore yang mencuri…ketika dia mencuri…Imannya tidak sempurna ketika dia mencuri (wa la yasriqu hiina yasraqu wa huwa mu’minun… Tidak sempurna iman se se orang yang meminum arak ketika dia meminumnya…Imannya tidak sempurna kitika dia meminum arak (wa la yasrabu alkhamra hiina yasrabuha wa huwa mu’minun Dan AtTaubat terbuka selepas (kesilapan dosa tersebut… Wa Taubatu ma’rudhotun ba’du ana nak bertanya apa kah syarat syarat yang membuatkan taubat Insan diterima Allah… diampuni dosanya yang silam…
    Hadis Riwayat Bukhari Muslim
    Seorang telah melakukan satu dosa, lalu dia berkata: Wahai Tuhanku ampunilah dosaku. Lalu Allah azza wa jalla berfirman: Hamba-Ku melakukan dosa dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya – dalam riwayat yang lain ditambah: Aku ampunkan dosanya. Kemudian dia kembali melakukan dosa yang lain, dia berkata: Wahai Tuhanku aku telah melakukan dosa ampunilah dosaku. Lalu Allah berfirman: Hamba-Ku melakukan dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya-dalam riwayat yang lain ditambah: Aku ampunkan dosanya. Lalu dia melakukan dosa sekali lagi, dia berkata: Wahai Tuhanku aku telah melakukan dosa ampunilah dosaku. Lalu Allah berfirman: Hamba-Ku melakukan dan dia mengetahui bahawa baginya Tuhan yang boleh mengampun dan menghukumnya, maka aku ampunkan hamba-Ku ini, buatlah apa yang kau mahu Aku ampunkan engkau.
    Taqdirhadis nombor 2274 jilid 4 sahih Muslimdari Abu Hurairah radhiallahu anhu telah berkataRasulullah sallallahu alaihi waSalam bercerita bahawa…Nabi Adam alaihissalam dan musa alaihissalam pernah berbahasnabi Musa berkata…hai Adam…engkau adalah bapa bagi semua manusia… tetapi engkau telah mengecewakan kan kami kerana menyebabkan kami kami keluar dari aljannahNabi Adam menjawab…Engkau wahai Musa…Engkau telah dipilih dan dianugerahkan istimeawa dgn qudrat iradat Allah anda telah di beri nikmat buleh berbicara dgn Allah (nabi Musa disebut nabi kalimuLlah…buleh berkata kata dgn Allah…Apakah kamu menyesali Urusan taqdir yg telah allah taqdirkan kepada ku sejak 40 tahun sebelum aku diciptakan oleh Allah…nabi Muahmmad sallallahu alaihiwaSalam bersabda…Demikianlah Adam dan Musa saling berhujjah….hadis nombor 2274 jilid 4 sahih Muslimdari Abu Hurairah radhiallahu anhu telah berkataRasulullah sallallahu alaihi waSalam bercerita bahawa…Nabi Adam alaihissalam dan musa alaihissalam pernah berbahasnabi Musa berkata…hai Adam…engkau adalah bapa bagi semua manusia… tetapi engkau telah mengecewakan kan kami kerana menyebabkan kami kami keluar dari aljannahNabi Adam menjawab…Engkau wahai Musa…Engkau telah dipilih dan dianugerahkan istimeawa dgn qudrat iradat Allah anda telah di beri nikmat buleh berbicara dgn Allah (nabi Musa disebut nabi kalimuLlah…buleh berkata kata dgn Allah…Apakah kamu menyesali Urusan taqdir yg telah allah taqdirkan kepada ku sejak 40 tahun sebelum aku diciptakan oleh Allah…nabi Muahmmad sallallahu alaihiwaSalam bersabda…Demikianlah Adam dan Musa saling berhujjah….Hadis nombor 2272 sahih muslim jilid 4Dari Abdullah radhioallahu annhu telah berkatarasulullah sallallahu alaihi wasalam yang mutlak benar menceritakan kpd kamiSesungguhnya proses penciptaan sese ore kamu setelah derada dalam perut (badhni… ibuSelama 40 hari… kemudian dia menjadi ‘alaqahselama 40 harikemudian menjadi mudh_rohselama 40 harikemudian diutuskan malaikat meniupkan ruh kepadanyakemudian diperintahkan kpd malaikat menulis empat keTETAPanyaitu mengenai rezekinya, ajalnya, amalnya, celaka atau bahgia (sa_‘idmaka demi allah yang Tiada Tuhan melainkanNya (RabbiyAllah…sesungguhnya se se ore yg beramal dgn amalan ahli syurga sehingga jaraknya ke syurga hanya tinggal sehasta…tetapi suratan taqdirnya menetapkan dia menjadi ahli neraka…lalu dia beramal pada usia umurnya dgn amalan ahli neraka maka dia akan masuk neraka…sebaliknya sese ore yg beramal dgn amalan ahli neraka sehingga jaraknya ke neraka hanya tinggal sehasta…tetapi suratan taqdirnya telah ditulis menjadi ahli aljannah..lalau dia bertaubat dgn rahmat Allah pada sisa usianya…dia beramal dgn amalan ahli aljannah maka dia masuk aljannah dgn rahmat Allah…

    Hadis sahih muslim 2273 jilid 4Dari Huzaifah bin Asid Radhiallahu anhu telah berkata…Rasulullah sallalahu alaihi waSalam bersabda …Selepas nutfah berada dalam rahim 40 atau 45 layal maka datang Malaikat kepadanya lalu bertanya kpd Allah subhanahu waTaala …Ya Tuhan…apakah dia ini celaka atau bahgia (sa_id…Maka ditulisnya satu antara dua hal dan ma_al samada bahgia atau celaka…Malaikat bertanya… adakah lelaki atau perempuan…Maka ditulisnya satu antara dua hal iniKemudian ditulis amalan serta hasil amalannya, Ajalnya dan REZEKI nyaKemudian buku dilipat, tidak ditambah dan tidak dikurangi…rujuk hadis nombor 2277 jilid 4 sahih Muslimcuba rujuk hadis nombor 2284 jilid 4 sahih muslimdari abu hurairah radhiaLlahu anhu telah berkataRasulullah Sallallahu alaihi waSalam telah bersabda…Tidak se orang jua bayi yg baru lahir melainkan dalam keadaan suci…maka kedua orang tuanyalah yang menyebabkan anak ini menjadi yahudi, nasrani, dan musyriklalau bertanya seorang lelakiYa rasulullah …bagaimana kalau anak tersebut mati sebelumnya (sebelum disesatkan orang tuanya…Baginda menjawab “Allah jua Yang Mohor mengetahui apa yang telah mereka lakukan…hadis nombor 2274 jilid 4 sahih Muslimdari Abu Hurairah radhiallahu anhu telah berkataRasulullah sallallahu alaihi waSalam bercerita bahawa…Nabi Adam alaihissalam dan musa alaihissalam pernah berbahasnabi Musa berkata…hai Adam…engkau adalah bapa bagi semua manusia… tetapi engkau telah mengecewakan kan kami kerana menyebabkan kami kami keluar dari aljannahNabi Adam menjawab…Engkau wahai Musa…Engkau telah dipilih dan dianugerahkan istimeawa dgn qudrat iradat Allah anda telah di beri nikmat buleh berbicara dgn Allah (nabi Musa disebut nabi kalimuLlah…buleh berkata kata dgn Allah…Apakah kamu menyesali Urusan taqdir yg telah allah taqdirkan kepada ku sejak 40 tahun sebelum aku diciptakan oleh Allah…nabi Muahmmad sallallahu alaihiwaSalam bersabda…Demikianlah Adam dan Musa saling berhujjah….Hadis nombor 2272 sahih muslim jilid 4Dari Abdullah radhioallahu annhu telah berkatarasulullah sallallahu alaihi wasalam yang mutlak benar menceritakan kpd kamiSesungguhnya proses penciptaan sese ore kamu setelah berada dalam perut/rahim (badhni… ibuSelama 40 hari… kemudian dia menjadi ‘alaqahselama 40 harikemudian menjadi mudh_rohselama 40 harikemudian diutuskan malaikat meniupkan ruh kepadanyakemudian diperintahkan kpd malaikat menulis empat keTETAPanyaitu mengenai rezekinya, ajalnya, amalnya, celaka atau bahgia (sa_‘idmaka demi Allah yang Tiada Tuhan melainkanNya (RabbiyAllah…sesungguhnya se se ore yg beramal dgn amalan ahli syurga sehingga jaraknya ke syurga hanya tinggal sehasta…tetapi suratan taqdirnya menetapkan dia menjadi ahli neraka…lalau dia beramal pada usia umurnya dgn amalan ahli neraka maka dia akan masuk neraka…sebaliknya sese ore yg beramal dgn amalan ahli neraka sehingga jaraknya ke neraka hanya tinggal sehasta…tetapi suratan taqdirnya telah ditulis menjadi ahli aljannah..lalau dia bertaubat dgn rahmat Allah pada sisa usianya…dia beramal dgn amalan ahli aljannah maka dia masuk aljannah dgn rahmat Allah…

    Dari ayat ini pernah seorang sahabat bertanya kepada Rasulullah mengenai makna ayat “Surga yg luasnya seluas langit dan bumi.” Dimanakah neraka? tanya mereka. Rasulullah menjawab (dengan pertanyaan lagi), “Dimanakah male hari ketika siang?”Abu hurairah dari Al Bazazar meriwayatkan bahwa ada seorang laki-laki menanyakan ini kepada Rasulullah , lalu beliau menjawab “Tahukah engkau ketika male tiba dan menyelimuti segala sesuatu, di manakah siang hari berada? Penanya itu menjawab “Siang berada dimana Allah menghendakinya.” Kemudian Nabi bersabda, “Demikian pula neraka, ia berada dimana Allah menghendakinya.”Ibnu Katsir dalam tafsirnya mengomentari riwayat tersebut dengan mengatakan, “Ini mengandung dua pengertian,” Pertama, Jika kita tidak menyaksikan atau tidak mengetahui male hari pada waktu siang, hal ini tidak berarti bahwa male hari itu tidak berada pada suatu tempat. Demikian pula neraka, ia berada di tempat yang dikehendaki oleh Allah Azza wa Jalla. Kedua, Jika siang hari berada pada suatu belahan dunia, male hari berada pada belahan dunia yg lainnya. Demikian juga surga, ia berada di tempat yg tinggi yg luasnya seperti yang dikatakan Allah seluas langit dan bumi. Adapun neraka berada ditempat lain yang paling bawah. Wallohu a’lamu bishshowab….
    Hadis sahih muslim 2414 jilid 4Dari Jabir radhiallah telah berkata dia mendengar Nabi sallallahu alaihi wasalam bersabda Bukan amal se se ore yang memasukkannya ke dalam aljannah atau melepaskannya dari neraka termasuk juga diriku…Cuma hanya Rahmat Allah ke atasku semuanya…Diriwayatkan Abu Dawud dari Abu Hafshah Al-Syami, bahawa Rasulullahbersabda: “Sesungguhnya yang pertama kali diciptakan Allah adalahQalam (pena), lalu dikatakan kepadanya, ‘Tulislah’. Ia menjawap, ‘YaTuhanku, apa yang harus aku tulis?’ Dia menjawab, ‘Tulislah Takdirsetiap sesuatu sampai hari kiamat tiba”.
    TaqdirAllah terus menerus menjelaskan kekuasaan ke atas makhlukNya dengan berfirman yang bermaksudDialah Tuhan yang telah menjadikan kamu daripada tanah (surah al An’am ayat 2Setelah menjelaskan hal penciptaan alam maya , Allah menjelaskan pula hal penciptaannya terhadap yang lebih kecil yaitu hal kejadian dan penciptaan manusiaSe ore Ulama’ Abu Na’im al Hafiz di dalam kitabnya meriwayatkan Ibnu Mas’ud berkata…Malaikat yang ditugaskan menjaga Rahim manusia setiap kali diciptakan manusia, dia mengambil air mani manusia (lelaki dan perempuan…dan meletakkannya di tapak tangannya kemudian bertanya kepada AllahWahai Tuhanku …adakah ia mahu disempurnakan selaku manusia atau tidak…Jika jawapannya Naam maka ia akan disempurnakan menjadi manusiaMalaikat bertanya lagi …Ya Allah, apakah rezekinya, apakah sifatnya, amalannya dan bilakah ajal mautnya…Allah berfirman …Lihatlah dalam Kitab Besar (ummul Kitab…Lihatlah dalam Lauhul Mahfuz…Semua sudah tersurat termasuk rezekinya, sifatnya, amalannya dan ajal mautnya…Lalu dia mengambil sedikit tanah tempat manusia tersebut akan dikebumikan lalau diuli air mani tersebut dengan tanah tersebutDemikian apa yang dinyatakan oelh Allah di dalam firmanNya yang bermaksudDari tanah Kami ciptakan kamu dank ke dalam tanah Kami akan kembalikan kamu (surah Toha ayat 55Abu Hurairah Radhiallahu anhu berkata Rasulullah sallallahu alaihi wasalam bersabda yang bermaksud…Seseorang anak tidak dilahirkan kea lam dunia melainkan dia dicipta daripada tanah kuburannya sendiriDengan berdasarkan kepada dalil ini jelas menunjukkan bahawa manusia diciptakan daripada tanah dan air mani lelaki dan perempuandipetik dari penulisan Tuan Guru haji hadi di ruangan Tafsir alQur’an halaman F7 harakah 7-10 jamadilAkhir 1430 bersamaan 1-4.6.2009
    Hadis sahih muslim 2273 jilid 4Dari Huzaifah bin Asid Radhiallahu anhu telah berkata…Rasulullah sallalahu alaihi waSalam bersabda …Selepas nutfah berada dalam rahim 40 atau 45 layal maka datang Malaikat kepadanya lalu bertanya kpd Allah subhanahu waTaala …Ya Tuhan…apakah dia ini celaka atau bahgia (sa_id…Maka ditulisnya satu antara dua hal dan ma_al samada bahgia atau celaka…Malaikat bertanya… adakah lelaki atau perempuan…Maka ditulisnya satu antara dua hal iniKemudian ditulis amalan serta hasil amalannya, Ajalnya dan REZEKI nyaKemudian buku dilipat, tidak ditambah dan tidak dikurangi…
    Hadis 2412 sahih muslim jilid 4Dari abu hurairah Radhiallahu anhuDari Rasulullah sallahu alaihi wasalamBersabda…Tidak se ore jua diantara kamu yang amalnya akan dapat menyelamatkannyaBertanya se ore lelaki …”amal anda jua begitu ya rasulullah?Baginda menjwab…Naam (benar sedemikian…Cuma Allah melindungiku dengan Rahmatnya kerana hal sedemikian tambah giatlah kamu meluruskan (ikhlaskan… amalmu

    Sumber Rujukan:
    Muhammad Asad; The Message of the Qur’an
    Muhammad Asad: Sahih al-Bukhari – The Early Years of Islam

  33. salam ustz, mtk izin ye copy artkle niy…

  34. Setiap hkuman yg Allah ciptakan ada hikmah di sebaliknya.. Terpulang kpada mnusia utk mncari & mngkaji stiap inci ayat Al-Quran itu sndiri baik melalui sains mahupun logik akal.. Sy sertakan link http://a6mzero.wordpress.com/2011/04/03/hikmah-hukuman-hudud/
    Wallahualam

  35. HENDAK SERIBU DAYA, TAK HENDAK SERIBU DALIH.

    JANGAN TAKUT JIKA TIDAK BERSALAH.

    ALLAH S.W.T. MAHA MENGETAHUI SEGALA SESUATU.

    FIRMAN ALLAH S.W.T.:

    “KITAB AL-QURAN INI TIDAK ADA SEBARANG SYAK PADANYA DAN IANYA MENJADI PETUNJUK BAGI ORANG YANG BERTAQWA.” (SURAH AL-BAQARAH: 2)

    WALLAHU A’LAM BISHAWAB.

  36. kafir harbi adalah kafir yg memerangi umat islam seperti amerika dan british
    klau kafr yg tinggal di negara islam dan mengikut undang2 negara tersebut,mereka adalah kafir zimmi
    hukum hudud hanya untuk orang islam,bkn utk orang kafir. perkara ini yg masih belum difahami umum,termasuklah orang islam sendiri
    wallahualam

  37. alhmdulilh sgt menarik..

  38. fuuuu

  39. Dalam konteks negara yang mempunyai pelbagai kaum…apatah lagi ada sesetengah kaum yang menguasai ekonomi negara atau penyumbang terbesar dalam pembangunan negara, mungkin pendapat mereka juga perlu dipertimbangkan. Walaupun malaysia sebuah negara islam, mengambilkira kepentingan kaum lain juga adalah perlu. Apakata kita fikirkan saja ..apa sumbangan kita daripada memikirkan apa yang orang sumbangkan kepada kita.wsalam…

  40. mohon share to my blog…..syukran kathir

  41. ok siapa yang volunteer nak rejam orang? potong tangan orang?

    • hukum hudud adalah hukum Allah.kita adalah ciptaanNya.sudah tentu Dia lebih mengetahui baik dan buruk hukum yang telah ditetapkan itu.siapalah kita untuk mengingkari dan mempersoalkanNya.

      cuba kita fikir dr sudut akal manusia pula.bukankah hudud boleh menimbulkan keinsafan kpd org yg menerima dan org yg melihat?jenayah sudah pasti boleh dikurangkan.penjara boleh dirobohkan.kos negara boleh dikurangkan drp dok menanggung penjenayah didalam penjara yang hidup bersenang lenang.bukankah ini boleh membawa kebaikan kpd rakyat dan negara jg.

      begitulah indahnya hukum yg telah Allah tetapkan.untuk kebaikan manusia sejagat.

  42. kembalilah kita kepada ALLAH setelah kita menyedari kesalan diri kita terhadap ALLAH, Rasul, diri kita, orang lain, agama dan sterusnya.
    janganlah dilengah lengahkan taubat kerana ditakuti kita akan mengulangi kesalahan yang sama InsyALLAH….

  43. Hukum Hudud mang npak sklias kjam..Tp Hukum hudud lebih baik..Karna si pesalah..Di apuni dosanya oleh allah dan tdak dhkum di akhrat..Ingatla hukum akherat lbh pedih 1000x di bding hukum hudud di dunia..Allah mha pngasih memilihkan hkum hudud utuk manusia pesalah ktibang hukum akheratnya(neraka)..

    • Nak Tanya Malaysia negara Islam? Ke menganggotai persatuan negara Islam? Maaf bertanya. Sbb klu btul negara Islam kenapa kilang2 arak masih tersergam indah kat sini. Kena betul2 bersihkan tempat ni utk mencerminkan negara Islam dulu baru boleh bincangkan tang hukum Hakam nie

  44. Kalau lah malaysia macam nie gerentilah x ade sape berani buat perkara terkutuk lagi..

  45. boleh bagitau saya negara apa paling aman di dunia? boleh bagitau saya negara pengamal hukum hudud ini berada di tangga ke berapa dlm konteks negara teraman di dunia? nigeria, somalia, saudi arabia berada di tangga corot. hukum hudud x menjamin keamanan.

    • Nabi saw bergerak dalam 2 fasa, iaitu Fasa Mekah (13 tahun) dan Fasa Madinah (10 tahun). Fasa Mekah ialah mendidik ruh, hati dan jiwa, kemudian baru datang Fasa Madinah menenakan undang-undang disamping terus mendidik Umat. Adapun negara2 hari ini, mereka hanya tumpu lebih kepada Undang2 dan mengabaikan didikan ruh, hati dan jiwa.

      Kitalah yang mesti bergerak dan berjuang diatas landasan yang sahih mengikut perjuangan Rasulullah saw. Elok kitaajak kekawan kita yang lain untuk menyertai perjuangan ini.

  46. seingat saya semasa belajar bab hudud dahulu, perlaksanaan hukuman rejam sebagai contoh tak sepatutnya berlaku seperti apa yang berlaku di somalia.. pesalah seharusnya dibiarkan bebas.. sy tak ingat secara jelas tentang satu riwayat – perlaksanaan hukum hudud sewaktu zaman rasulullah atas pengakuan pesalah sendiri.. di pertengahan hukuman, si pesalah lari dan rasulullah arahkan supaya rejaman dihentikan kerana perlakuannya(lari) tidak selaras dengan pengakuan kesalahannya

    ada antara kesalahan-kesalahan hudud bilamana pesalh nya bertaubat, perlaksanaan hudud perlu digantung

    bagi saya, penyebaran gambar2 begini menyebabkan lebih ramai org takut kpd hudud kerana yang dipertontonkan kelihatan kejam berbanding perlaksanaan yang sepatutnya.

    wallahualam.. betulkan sekiranya saya salah

  47. HUKUMAN INI MEMBERI PENGAJARAN KEPADA ORANG LAIN.

  48. salam..nk tau,di malaysia ni kat mana boleh cari tempat utk terima hukuman hudud bagi penzina?

  49. dalam enakmen boleh tak jalankan hudud …

  50. SEMOGA ALLAH S.W.T MENERIMA AMALAN KITA YANG SEDIKIT INI JIKA ADA SECEBIS DI KALBU UNTUK MEMBENARKAN PELAKSANAAN HUKUM ALLAH DI ATAS MUKA BUMI INI.

  51. kalu Allah saja bs mengampuni knp kita sbg org2 yg sm2 ciptaan Allah g bs mengampuni. tubuh kt atau ap yg kita miliki tak ada 1pun yg layl utk mengambil atau memotongnya krn semuanya it ciptaan Allah.

    • Adakah saudara/saudari maksudkan segala dosa umat manusia biar dibalas di hari akhirat kelak sahaja?wah..kalau begitu marilah kita ramai2 berbuat maksiat sekarang. Kemudian taubat lah. Dan seterusnya buat maksiat kembali. Kemudian taubat semula. Akhirat masih jauh lagi hari ketibaannya. Tentang kemaafan. Memaafkan manusia yang bersalah. Kemudian hari memaafkan manusia yang sama. Cukup mulia memaafkan itu tetapi apakah pengajaran untuk si pesalah? Ramai manusia di zaman ini tidak akan berubah dengan hanya diberi kemaafan sahaja. Bukti sudah wujud di sekeliling saudara/saudari. Fikirkanlah wahai saudara seagama ku. Kaji semula tujuan hukuman hudud diwujudkan. Janganlah saudara/saudari berhujah dengan hujah yang sebegitu rupa.

  52. kita sebagai rakyat mestilah menyokong hudud dilaksanakan dinegara kita dan sesiapa yang mengharapkan hudud diadakan dinegara maka ganjaran pahala dan sebaliknya adalah dosa..pemimpin yang tidak melaksanakan hukum hudud adalah zalim,munafik dan fasik..tempatnya adalah neraka paling dalam..

  53. Semoga Allah swt mengampuni dosa-dosa si pesalah di atas yang dilakukan sepanjang hayatnya, dimasukkan ke dalam SyurgaNya dan semoga Allah menjauhkan saudara-saudara seIslamnya dari maksiat-maksiat yang terkutuk. Ameen.

    Setelah seorang sahabat Rasulullah saw bernama Maiz mati direjam kerana kesalahan berzina dengan seorang sahibiah bernama Ghamidiah, Rasulullah saw bersabda, Laqad taba, lau wuziat taubatahu ila ahlil madinah lakafat” (Sesungguhnya Maiz telah bertaubat, dan jika taubatnya dibahagi-bahagikan kepada seluruh penduduk Madinah, nescaya ia mencukupi untuk mereka semua).

  54. semoga tuhan mengampuni dosa dosa hambanya.dan hukuman ini menjadi pelajaran bagi seluruh umat manusia

  55. huuuu …. takutnya aku dengan hukum ini .. bayangkan bila batu tu dah sampai dekat kepala …ishhhhhhh entahlah sakit ke tak .tpi munkin batu tu dah sampai kat kepala munkin xda rasa kowt . Sebab ramai sangat yang membaling batu tu kan .munkin ni sekejap dan tidak menyeksakan bagi pembuat dosa .tpi hukumman hudud memang dah dilaksanakan kan .seperti hukum tali gantung sampai mati, kan yang telah dilaksanakan di malaysia ni tu pun sekejap saja dan terus mereka menemui ajal dan tidak berapa menyeksakan bgi yang dihukum gantung sampai mati.cuma itu je lah tak di pelihatkan diklayakan ramai . tpi dari segi pandangan sya .hukum hudud ni ada 3 sahajakan di hukum ptong tangan bila mencuri dan dihukum pancung bila membunuh dan akhir sekali hukum rejam bila ditangkap berzina .bagi sya hukum ni tak lah kejam dari pandangan kebanyakan orang ,kerana ya nya dapat menambahkan keinsaffan kepada seluruh masyarakat dan dapat menambahkan ingatan kita kepada ALLAH S.W.T . tetapi jikalau kita membuat dosa dan ditidak diberi keinsaffan maka di akhirat kelak hukumannya lebih dasyat lagi dari hukuman di bumi ini .ingat syurga tu kekal selamanya lebih baik kita jangan membuat dosa kepada ALLAH S.W.T. Dan pergi lah ke Masjid beribadat lah kepada ALLAH S.W.T Dibumi yang telah diciptkan Untuk kita menyembah-NYA kerana si syuga nanti kita tidak akan berpeluang lagi untuk bersujud kapada ALLAH S.W.T kerana disyurga itu dihaskan untuk semua makluk diciptakan untuk bergembira dan melupakan rasa sedih .tetapi ALLAH tidak memaksa hanba nya untuk bersujud kepada-NYA apabila berada di syurga kelak kerana ia nya tanda kesyukuran apa yang telah diberi oleh ALLAH S.W.T.tolong Maafkan sya apabila salah dan beri tunjuk ajar apabila ada nya k’silap .

  56. andakan hukum ini d indonesia pasti akan banyak orang2 yg mati dalm 1jamnya,………

    • tentukan bila akan berkuatkuasa pasti semua orang sudah takut untuk melakukan dosa..tapi kalau ada seorang kena hukuman hudud seribu orang akan effect untuk takut melakukan dosa lg

  57. ALLAH Maha Besar, Maha Suci Allah…hukum curi biasapun kena potong tangan apatah lagi merompak wang rakyat ie. RM250 juta atau berbilion2…J O M U B A H 552013!!!

  58. salam, 1 hal yg kita perlu tau, knpa org mencuri sedangkan dia tau yg mencuri tu 1 kesalahan?????org melayu sibuk ja ckp sal hudud..bila org tnya, knpa hudud misti dilaksana kan??dia ckp ni negara islam..apa buktinya ni negara islam??pub sna sni..sistem kewangan kita cmna?? perundangan??itu suma kita kna ambik tau law nak ckp ni negara islam…tu rejam tu..law sepa2 ble jd tukang rejam, saya pun nak jd jga..nak lepaskan marah/ dendam. jd tlg perhalusi lg…memang ngra ni byk org islam..tp cina pun ada yg islam jga..xla kecoh2 pun..sbb apa??sbb dorang tau, ni bkn ngara islam mcm negara brunei negara paling dkt.ok????

  59. bagi yang melihat semoga tersadar dengan apa yg penah kita lakukan ksalahan skecil apapun.

    inallaha maAsobirine.

  60. Salam,, saya hairan kenapa masih ade org islam yg masih pertikaikan hukum islam. Adakah hukum ciptan manusia itu lebih baik dari ciptan tuhan yg mencipta diya.

  61. Jawapan saye agak kasar..maaf..saya tuju untuk hamba allah yg banyak tanya SOALAN BODOH..bodoh camna pike sendiri..maaf ya ustaz, dengan hormat izinkan saya beri hujah saya yg mungkin ramai yang tidak akan setuju.

    1. Siapa tuhan kau mase kau beria ucap kalimah syahadah?

    2. Untuk siapa sebenarnya kau bersolat dan beribadah terutama yang wajib?

    3. Adakah kau tahu siapa pencipta jasad+roh kau dan sekalian alam yang kau nikmati sekarang?

    3 soalan pnting (bagi saya) tadi tu cuba jawab..xperlu la saya sertakan hadith atau potongan ayat alquran memandangkan saya kurang arif atau mudah lagi masih jahil..saya juga sejujurnya seorang yang banyak melakukan maksiat sama ada saya sedar atau tidak..bg saya hadith dan alquran tu panduan tapi ape yg saya nk ingatkan dalam 3soalan saya diatas adlah satu perkara yg semua umat manusia patut tahu..

    kalau anda semua tahu jawapan untuk ketiga2 soalan saya diatas jadi, JANGAN PERTIKAI SEGALA URUSAN ALLAH! Cukup la dengan nikmat yg DIA dah bg pada kita..kau siapa nk persoal sume tu?nabi muhammad tu pernah x korang terbace die tanye2 kenapa tuhan suruh baginda buat tu buat ni sampai kene ludah rejam semua..taik pon kne..tuhan dah cipta kau semua dah cukup baik..lagi mau tanye kejam la hape la..CUKUP!! Allah xkejam..korang sendiri yang ingkar derhaka dengan Allah..Allah banyak bg peluang..gune sebaik mungkin..jgn bayk tnye..sesat nnti lagi susah..cari orang yg arif bab agama..yg btul2 jalan mnuju Allah insyaallah selamat kau dunia akhirat..Allah yang cipta kau kan..kalau pon Allah tu kejam lu ade masalah?lu mau langgar Allah?ha?Allah sudah cipta lu, lu ikot jela arahan Allah..astaghfirullahalazim..sedarlah manusia..aku pon ade buat dose dan jujur aku ade juga dose besar TAPI aku xsebodoh insan yg berani pertikai hukum Allah..dah ade rakan kite yg post hadith dan ayat alquran berkenaan hudud ni..ADA JUGA LAGI YANG TANYA SOALAN SAMA..haish..insan insan..sama2 lah kita sume taubat..insyaallah..assalamualaikum..

  62. jangan berzina – tapi mak bapak tak kasi kawin alasan nk majlis grand2 tak setaraf tak berkenan suruh jd kaya dulu bla3 .prosedur itu ini sampai di mana nikah yg mudah mnjadi sesuatu yg azab dan akhirnya pasangan mnangguhkn hajat bernikah dn sebagai manusia yg tidak sempurna mungkin akan terjerumus

    jangan mencuri- tapi kadar kemiskinan rakyat melampau2 , harga barang mahal giler , semua benda kene loan , pasti ada yg terlalu didesak kesempitan hidup sehngga trpksa berbuat demikian

    rejam sampai mati ? seandainya prosedur siasatan rejam dilakukan mngambil masa berbulan2 bgimana sekiranya perempuan tersebut hamil dan sudah bertaubat lantas bernikah sebelum disahkan hukuman mati ? Allah itu maha pengampun lagi maha penyayang , sekeji2 manusia taubat mereka diterima , nmun sekiranya kita bunuh saja mereka seolah2 mereka tidah berhak bertaubat dan berubah mnjadi lebih baik .

  63. sebarang hkuman yg di tentukan oleh manusia takkan dpt mengamankan dunia ini.

  64. Negara kita bukan negara kerajaan,tp republik….buat apa hukuman seperti itu,…kan udh ada aturannya….terlalu munafik kali

  65. ustaz, tidak meninggalkan kesan kpd ahli keluarganya ke ? contohlahkan. terdesak nak cari makan. die pun pergi mencuri .. then tertangkap. kene buat hukumam hudud jugak ke ? kalau die mati, atau tkde tgn nk menyuapkan anak-2 mereka makan.. mcm mane nk hidup? nasib org bukan selalu kita nampak. apatah lagi kalau org tu, pedalaman. saye seram bila fikir , hanya desakan hati, hilang tangan. macam mane pulak kalau ade org menabur fitnah kat dia.. lepas tu, dgn sikap tergopoh manusia.. hilang la tangan org tuh. saya hanya bercakap ikut rasa. saya faham dgn mata kasar saya. maaf kalau saya salah.

Tinggalkan komen