Sejarah kumpulan nasyid Nadamurni Al-Arqam

SEJARAH NADAMURNI

Pada tahun 80 an, ketika irama rock menguasai pentas hiburan, ketika muda mudi mengenakan imej seluar ketat dan tshirt matahari, rambut mengerbang dan kasut aliph menjadi ikutan di seluruh negara, ketika itulah juga kumpulan ini menapak,tiada siapa yg sedar akan kemunculannya.Bermula hanya dengan membuat persembahan di majlis ceramah2, dan yang paling menyedihkan mereka merakam album didalam gelung (saluran air) di Kg Sg Penchala.Diwaktu itu mereka belum ada studio ataupun alat muzik.Mereka hanya bernasyid bersama dengan satu nada sahaja.Di waktu itu juga mereka belum lagi menamakan kumpulan mereka.Mereka dikenali sebagai kumpulan nasyid Putera2 Al Arqam Malaysia.Antara lagu2 awal mereka ialah seperti,
-Masyarakat islam telah bermula
-Tanpa agama
-Mari mari kita sejenak mengingat
-Maridhallahuilla
-Kholidubilquran
-Islam yang telah berkembang
-Di pondok kecil
-Disini kami berkumpul
-dan banyak lagi

Meriahkan Taman Ini

Kemudian apabila mereka mendapat sedikit bantuan, mereka mula mengenakan pakaian seragam seperti jubah putih dan serban putih.Mereka juga sudah mempunyai sistem audio,dan mereka juga sudah ada studio sederhana.Tetapi mereka masih tidak menggunakan alat muzik seperti kompang dan sebagainya. Mereka teus merakamkan album dan membuat persembahan di majlis2 ceramah anjuran Al Arqam.Ketika ini lah saudara Asri Ibrahim membuat penampilan pertama nya sebagai vokalis utama kumpulan ini,ketika ini mereka masih lagi menggunakan nama Putera2 Alarqam malaysia,kadang2 juga di kulit album mereka menggunakan nama Syukbah Kebudayaan Alarqam.Album mereka sangat laris di pasaran ketika itu,kerana mereka menjual kaset2 mereka dari rumah kerumah,mereka juga di support oleh semua ahli2 alarqam.Boleh dikatakan setiap ahli alarqam membeli album mereka,lagu2 mereka juga menjadi siulan pelajar2 alarqam seluruh dunia.Bagi jemaah alarqam itulah sahaja hiburan untuk mereka.Setiap kali aktiviti mengedar suratkhabar atau risalah alarqam oleh pelajar2 tersebut,pasti mereka akan turut menjual kaset2 mereka.Manakala lagu2 mereka juga semakin hari semakin ada peningkatan,tetapi mereka masih tidak menggunakan alat muzik,mereka hanya mempelbagaikan cara menyampaian dengan memasukkan suara latar kanak2,suara harmoni,suara bass dan selingan sajak dari saudara Dinie Juri dan Pak Nora.Antara lagu2 studio awal mereka pula ialah seperti
-Maulana
-Yarobbi sallimna
-Sifat 20
-Harapanku padamu subur kembali
-Sampailah waktu
-Bila izrail
-Dll

mm

Kasih Sayang

Antara album yang paling laris waktu itu ialah album Kelahiran.boleh dikatakan setiap ahli alarqam memiliki album ini.Persembahan mereka juga sudah mula nampak kemajuan,apabila mereka mengenakan pakaian yg terbaru seperti jubah putih kilat serta meletakkan render di bahagian butang,serban tebal atau serban turki berwarna hitam,dan kasut hitam.mereka juga kadang2 menggunakan serban turki berwarna hijau sebagai selendang.Sambutan kepada mereka juga semakin hari semakin menggalakkan.mereka sudah mula membuat persembahan di dewan2 besar,di perkarangan masjid dan padang orang ramai.Setiap kali ada persembahan mereka pasti ramai yang datang,dan mereka juga menjual kaset2 mereka semasa persembahan tersebut.Hari demi hari mereka makin meningkat,bagi mereka , memandangkan sambutan semakin menggalakkan,mereka harus adakan satu penjenamaan semula,dengan memberi nama kepada kumpulan ini,menggunakan alat muzik yang tidak melanggar syariat dan membuat studio yg baru dan lebih canggih,mereka juga sudah ada kenderaan sendiri untuk kesana kemari,mereka juga sudah mula mencari pelapis untuk diserapkan ke kumpulan mereka,biasanya mereka akan mengambil pelapis dari sekolah2 atau yayasan alarqam seluruh negara.sebenarnya mereka tidak mempunyai masalah dengan pelapis,kerana ternyata pelajar2 alarqam mempunyai bakat,dan minat yg mendalam untuk menjadi penasyid.Maka bermulalah era Nadamurni.Setelah perbincangan dibuat mereka sebulat suara bersetuju menggunakan nama Nadamurni sebagai nama yang baru bagi menggantikan nama yang lama.antara anggota2 asal Nadamurni ialah
-Asri Ibrahum
-Isman Nadim
-Rahmat Shafie
-Asri Ubai
-Faizal Osman
-Yusof sabri
-Amin
-Rosman
-Hamzah
-Hashim Ngadiman

-Dan ramai lagi

Bila Nur Melimpah ke Hati

Sewaktu kemunculan album pertama menggunakan nama Nadamurni mereka sudah mula menggunakan kompang dan alat2 muzik tradisional yg lain.sewaktu itu sambutan sangat memberansangkan.Bagi seluruh jemaah alarqam dan juga pelajarnya,mereka menganggap nadamurni sudah menjadi artis yg sebaris dengan artis lain,mereka menyanjung kumpulan ini,mereka sentiasa menyanyikan dan bercerita tentang kumpulan ini.Ia bagaikan satu fenomena baru pada waktu itu,antara album setelah mereka menukar nama kepada Nadamurni ialah seperti
-Bisikan aidilfitri
-Munajat
-Potret Aidilfitri
-Cahaya Di Ufuk Timur
-Kasih Sayang
-Balada Makkatul Mukarramah
-Untukmu Rasulallah
-Dan banyak lagi

Ulamak Pewaris Nabi

Mereka juga telah menubuhkan syarikat rakaman sendiri yg diberinama OVA production.Antara produk mereka pula ialah video ceramah,kaset nasyid kanak2,kaset nasyid muslimah,kaset ceramah motivasi dll.Mereka juga pernah menerbitkan video muzikal bertajuk Permata Hati yg diterbitkan oleh saudara Farihin Abd Fatah,didalam video tersebut ada pentomen,nasyid berirama dan sajak.Pada masa yang sama Nadamurni juga telah memperkenalkan artis pertama di bawah naungan OVA Production iaitu The Zikr.antara anggota asal the zikr ialah
-Nazri Johanee(sabah)
-Zaeree
-Abu bakar
-Soleh
-Azman(sabah)

Al-Quran Petunjuk Jalan

 

Dan antara artis2 dibawah naungan Ova Production pula ialah seperti
-Suara Smakl(juga dikenali sebagai Anugerah)
-The zikr
-Nadamurni II(kanak2)
-Shotussofwa
-Nada Athirah
-Qotrunnada(muslimah)
-Dll

Semenjak kemasukkan saudara Farihin Abd Fatah kedalam Ova Production,banyak pembaharuan yg dapat dilihat,beliau berkongsi idea dengan saudara Waharp Yusof,Sohibul Fadhil,Dinie Juri dll.mereka bekerja didalam satu pasukan dan hasilnya Nadamurni semakin diterima oleh masyarakat terutama masyarakat kampus.lagu2 nadamurni juga sudah mula kedengaran didalam radio dan tv.Meraka juga telah mengadakan pertandingan nasyid tahunan utk seluruh yayasan alarqam malaysia.Antara juara2 nasyid utk pertandingan tersebut ialah
-Kumpulan nasyid Yayasan Alarqam Kg Sempadan Pahang
-Kumpulan nasyid Yayasan Alarqam Bt Hampar Perak(kategori kanak2)

Mereka juga ada mewujudkan perkampungan kebudayaan.Terletak di Yayasan Alarqam Sg Serai Selangor bagi memudahkan lagi usaha mereka utk memartabatkan kebudayaan islam.mereka juga sudah mula mendapat undangan2 dari luar negera antaranya

-London
-Turki
-Uzbekistan
-Thailand
-Indonesia
-Dll
Anggota2 kumpulan ini juga silih berganti.Perlantikan saudara Munif Ahmad sebagai vokalist kedua mereka juga menampakkan hasil.Mereka semakin mengancam.Dan mereka tidak mempunyai masalah utk mengisi kekosongan kerana sentiasa ada pelapis baru yg boleh di serapkan.Yang paling unik nya ialah,mereka boleh membuat persembahan hingga 3 atau 4 persembahan pada satu masa,pelik bunyinya kan..mudah sahaja,anggota asal berpecah menjadi 4 dan mereka akan bergabung dengan kumpulan2 nasyid dari yayasan alarqam yg berdekatan utk dijadikan nadamurni juga.Hmmmm kreatif sekali.Disini saya ingin sertakan sekali antara kumpulan2 nasyid Yayasan Alarqam di seluruh negara antaranya-
-Nada Shahdu-Yayasan Alarqam Sg Ular Kuantan
-Syifaussudur-Yayasan Alarqam Bt Hampar Perak
-Abrar-Yayasan Alarqam Kg Talang Kuala Kangsar Perak
-Nada Athirah-Yayasan Alarqam Titi Tinggi Perlis
-Hawari-Yayasan Alarqam Kg Sempadan Lanchang Pahang
-Dll

Namun,pada tahun 1994 ketika Alarqam dan Aurad Muhammadiah diharamkan,kumpulan2 ini telah dibubarkan.ketika itu ramai antara mereka mencari haluan masing2.Tetapi sebenarnya mereka tidak gelabah.Mereka tekad untuk bangkit semula,tetapi dengan penampilan yg amat berbeza.penampilan yang bersesuaian dengan edaran masa.Jika dulu mereka berpakaian jubah putih dan serban hitam,kini mereka pelbagaikan cara pemakaian mereka dgn kameja,kot,jubah dan kopiah yg beraneka.Artis2 Ova Production juga telah berpecah untuk mewujudkan kumpulan baru,mereka membuat penjenamaan sekali lagi.Antara kumpulan2 tersebut ialah
-Rabbani-Nadamurni
-Hijjaz-Nadamurni dan The Zikr
-Raihan-The Zikr
-Now See Heart-Suara Smakl
-Jauhari-Nada Athirah
-Ust Amaluddin bergerak secara solo
-Mawaddah-Muslimah
-Dll

Ada antara mereka juga aktif bermain alat muzik dan backup artis seperti
-Hamzah-Nadamurni
-Rosdy-Nadamurni II
-Dll

Dan yang selebihnya ada yang bekerja sebagai juru audio,penerbit,pendawai elektrik dan sebagainya.Walau apapun kerja yang mereka lakukan sekarang harap sentiasa dirahmati dan diredhai,juga diharap mendapat rezeki yang halal.begitulah serba sedikit secara ringkas nya sejarah dan perjuangan Nadamurni.Bagi saya pengalaman mereka sangat unik dan tak dapat dirasai oleh yg lainnya :).akhirkata ampun maaf kalau ada tersalah fakta,terkasar bahasa dan yg menyinggung perasaan.Yang baik datangnya dari Allah dan yg tak baik dari saya sendiri,ampun maaf.

Wassalam
AbuDarwisy

Sidang Parlimen Roh’ malukan Islam – Jamil

KUALA LUMPUR 24 Jan 2011. – Tindakan saki-baki pengikut pertubuhan haram al-Arqam menganjurkan ‘Sidang Parlimen Roh’ dalam usaha mengaktifkan semula pergerakan ajaran sesat itu dilihat sebagai memalukan Islam di mata orang bukan Islam.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, ini kerana, ia jelas membuktikan betapa ada segelintir umat Islam yang tidak mampu berfikir secara logik dan tersasar jauh daripada pemikiran waras.

Justeru, menurut beliau, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan semua Majlis Agama Islam negeri diarah memantau perjalanan pergerakan itu.

”Kita tumpang rasa malu kepada orang bukan Islam atas apa yang berlaku. Mereka pasti lihat pemikiran orang Islam menerawang jauh dari fikiran logik.

”Ingin saya tegaskan, sidang tersebut sendiri telah mengelirukan orang Islam malah, ia menyimpang daripada ajaran agama.

”Kita juga sedang menyiasat perkara itu mengikut mekanisme sendiri memandangkan orang yang cuba menghidupkan semula ajaran tersebut iaitu Ummu Jah, salah seorang balu kepada pengasas al-Arqam, Asaari Mohamad kini berada di Mekah,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menyampaikan amanat kepada pelajar Diploma Pentadbiran Islam sempena Majlis Jalinan Mesra di Institut Latihan Islam Malaysia, dekat sini hari ini.

Jamil Khir mengulas mengenai usaha Ummu Jah untuk menghidupkan semula ajaran al-Arqam yang difatwakan haram pada 1994.

Dalam tempoh itu, mereka juga didakwa telah berhimpun sebanyak 18 kali dalam perjumpaan di sidang berkenaan di beberapa lokasi termasuk pernah dianjurkan di Thailand, Jordan dan Mekah.

Mengulas lanjut, Jamil Khir berkata, apa yang menyedihkan, selepas difatwakan haram masih terdapat pengikut al-Arqam yang tidak mampu ‘menghidu’ atau mengesan bahawa ajaran pergerakan itu adalah menyesatkan.

Ditanya sama ada individu-individu tertentu telah dipanggil untuk siasatan, jelas beliau, sama seperti ajaran sesat lain, tidak akan ada pihak terutama pengikutnya yang tampil untuk membantu siasatan.

”Sama seperti Ummu Jah yang berada di Mekah. Kalau kita panggil pun, dia tak akan hadir.

”Begitupun, kita sedang pantau secara dekat dan melihat segala ruang serta peluang yang boleh untuk menyekat pemikiran yang memesongkan itu,” katanya. boleh ditemui secara jaga selain Sheikh Suhaimi yang meninggal dunia pada 1925 boleh muncul pada bila-bila masa apabila namanya diseru.

Sementara itu, dalam isu lain, beliau meminta rakyat negara ini agar tidak mendukung pandangan bekas Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew yang melihat Islam seakan penghalang kepada integrasi kaum dan pembangunan negara.

Katanya, pandangan tersebut boleh menyebabkan pelbagai salah tafsiran sedangkan Islam mengajar umatnya menghormati semua peringkat masyarakat.

Menurut beliau, Islam juga mendidik soal bersederhana dan ia bukan agama yang ekstrem.

”Oleh itu, tidak sepatutnya Islam dikaitkan seperti apa yang dikatakan oleh Kuan Yew ketika menggesa umat Islam di republik itu supaya tidak terlalu kuat berpegang pada ajaran Islam bagi membantu proses integrasi dan pembangunan negara.

”Saya bimbang pandangan sebegini akan merebak ke dalam masyarakat Malaysia yang memiliki pelbagai aliran pemikiran,” katanya.

28 Respons

  1. Sejarah dan perjuangan yang indah untuk dikenang semula.

  2. di minta kembang kan lagi kumpulan nasyid dan lagu2 nasyid.

  3. diminta terus kan perjuangan kumpulan nasyid,dan kembang kan lagi lagu2 nasyid…..

  4. aku rindu kepada kumpulan nasyid nostalgia ini.
    Salam abu darwisy. Bleh tak enta kongsikan video permata hati tu?

  5. kenapa dahulu al-arqam diharamkan? apa yang menyebabkan al-arqam diharamkan?

  6. al arqam diharamkan krn aqidah mrk mula menyeleweng.mrk terlalu mengagungkan asyaari muhammad ke tahap yg tdk sepatutnya.ini bertentangan dgn ajaran islam

  7. salam ustaz,ustaz salah seorang anggota al-arqam ke?

  8. mana nak dapat album asal kelahiran nadamurni ni yek… dah lama cari. dulu ada pas tu dah hilang… best la kaset dia tu… ade tak dalam bentuk cd?

  9. al arqam ni dulu saya suka ikuti perkembangan nya… tapi bila ketaksuban kepada ust. asyaari melampaui batas… itulah yang menyebabkan kump ini disekat dan diharamkan. kasihan… orang yang dahagakan ilmu agama macam saya ni…

  10. semuanya adalah kebenaran….kita sendiri yang menyelewangkan akidah kita…saya ttp yakin sampai skrg ttg kbenaran… dahulunya al arqam..skrg????????lu fikirlah sendiri…..wllaupn sya tidak bersama mereka..tetepi hati saya masih…

  11. benar kata2 (tanpa nama) itu.
    saya begitu juga
    amin……..

  12. Masa umur saya awal belasan tahun. Mak saudara yg bawak. Selalu lah ikut diaorang punya perjumpaan. Memang, zikir2 dia pelik, tak sama mcm majlis tahlil kita. Solat dia pun lain, tak sama mcm yg saya belajar. Sayang saya lupa semua tu. Kalau tak boleh gak kongsi amalan yg dikatan pelik tadi tu. Saya memang dah masuk dlm dunia diorang, Alhamdulillah, ibadah saya tetap saya ikut mcm yg saya belajar dr kecil & sekolah. Pakaian saya je berubah. time dgn diaorg saya pakai mcm diaorg, time kt luar, saya pakai mcm biasa. Bersama diaorglh pengalaman pertama saya makan dlm talam. Hebatnya diaorang ni, bijak cari sumber kewangan. Yg xbestnya tahap kebersihan, kureeeng. Sekarang hidup saya masih bercirikn islam sebenar dn insyaAllah sentiasa berusaha menjadi islam yg terbaik. tapi…anak-anak mak saudara saya yg dr kecilnya telah disekolahkn di sekolah alArqam…sedih sgt. Seolah-olah mcm tak pernah belajar tentang islam, kalupun yg prmpuan tu xnk pakai purdah, tapi biarlh pakai pakaian yg menutup aurat. itu soal pakaian, byk lagi sikap2 mrk yg saya xdpt terima sejak mrk keluar dr arqam.

  13. saya juga peminat nasyid nasyid putra putri dari al arqam namun aqidah dan tauhid yg menyimpang dan batil saya tentang,siapapun itu,

  14. Assalamualaikum ustaz …ana ingin menceritakan sedikit pengalaman ana ketika mngikut al arqam zaman kanak2 ….
    Alhamdulillah..sampai skrg ana masih mengamalkan sedikit amalan yg diajarkan kpda ana ..
    Dahulu ..al arqam ini masyhur dgan pakaiannya ..lelaki berjubah dan serban manakala perempuan berjubah dan berpurdah ..
    Ana telah dididik oleh ayah ana dengan ajaran al arqam ..
    sebenarnya ia tiada sedikit pun perbezaan cara solat,cara mengaji ..sama seperti yg antum lakukan hingga hari ini …
    Cuma zikir2 yg pelik yg antum katakan itu adalah zikir2 yg antum x pernah tahu …antaranya zikir fatima …
    Ajaran Allahyarham Ustaz Ashaari Muhammad memang sangat mengikut ciri2 kepimpinan Rasulullah SAW ..
    Sunnah2Nya tiada satu pun yg ditinggalkan ..pengalaman makan dalam talam beramai2 ..
    Tapi sayang ..ajaran ini tidak bertahan lama ..
    Ana berasa sedikit kecewa akan fatwa yg mengatakan ajaran ini sesat kerana sedikit sebanyak pengikut2 al arqam telah keluar daripada ajaran ini dan hilang pakaian2 mereka yg pernah dipopularkan dahulu ..ana percaya sekiranya ajaran ini berterusan insyaAllah pengikut2 al arqam bertambah dan dapat menyelamatkan manusia daripada terjerumus dengan hawa nafsu sendiri ..

    • السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللّهِ وَبَرَكَاتُهُ
      Dato…….utk mengembalikan nostalgia Dato dan melihat kehebatan Al arqam…..elok rasanya Dato membuat Umrah dan melawat kegiatan GLOBAL IKHWAN d tanah suci mekkah dan Madinah…..Mereka memiliki Chat Nur Muhammad dan Ladang Kurma d madinah……d sana bolehlah Dato bertanyakan dgn lebih lanjutkan…..Semlm Dato Fadhilah Kamsah datang melawat dengan rombongan Umrah malaysia d chalet Nur Muhammad d mekah…….

    • Saya setuju.. Saya juga bersekolah di yayasan alarqam dari tadika sehingga darjah 2.. Sayang.. Darjah 3 telah dibubarkan. Siapa buat fitnah.. Tanggung lah akibatnya.. seksa Allah sangatlah berat.. Kesan dari didikan alarqam saya mula tutup aurat dari kecil.. Bila masuk sekolah kebangsaan.. Hampir semua mengenai agama saya dah tahu berbanding rakan2 lain.. Semua merujuk kepada saya. Dan ada juga mulut2 yang kata kami sesat. Sedih..

  15. saya ada simpan kaset alarqam dari siri 1001-1076 tapi saya bukan bekas anggota alarqam tapi pengedar kaset je mase tu. ova production keluar kaset hanya setakat tahun 1994 je pastu di ambil alih oleh permata audio(tukar nama je).

  16. Saya mengikuti kelas pengajian Al Arqam 1991. Yang saya belajar Tauhid sifat 20. feqah guna zatul muta’alim. Manapkan lagi waktu belajar darjah 6 sek Agama Johor. Tak ada yang pelik. Yang berbeza amalan tarekat AM. Sebab orang lain tak belajar dan amalkan.Pelik kerana kita tak tahu.

    Saya ke Parit Botak , Batu Pahat. jumpa Arwah Hj Abdullah Said. Orang Parti PAS pun amalkan tarekat AM bersama lebih 20 orang ahli PAS dan Saya berguru dengannya. Tapi saya tak masuk PAS.

    Yang pastinya golongan wahabi yang tak bertauhid sifat 20 yang menentang keras.

  17. pelik ya, fatwa kerajaan telah ‘menyesatkan orang arqam’ tu. tapi kenapa pokok yang mereka ingin hapus itu buahnya sangat manis dan dpt dinikmati oleh semua orang.

  18. Wpun sy tak pernah bsekolah di yayasan al arqam, tp sy slalu mengikuti perkembangan jemaah tu dr dulu sampai skrg (Global Ikhwan). Bg pndpt sy, jemaah ini la yg tlah mmbawa kebangkitan Islam d M’sia dan mgkin jg di dunia. Mrk cuba dan sentiasa berusaha membawa syiar Islam yg sebenarnya dlm kehidupan kt. Stakat ni sy blm pernah jumpa satu jemaah Islam pun yg btul2 mengikut sunnah dr semua segi. Klau time solat, mrk sentiasa mengutamakn solat di awl waktu dan solat berjemaah. Selain itu mrk seolah-olah mewajibkan diri mrk menghidupkan setiap mlm dgn berqiamullail. Mrk d didik jgn mmbuang masa dgn sia2 dan mengisi aktiviti2 yg InsyaAllah diredhai Allah dan jauh skali drp melihat keaiban2 org2 lain. Itu salah satu contoh yg sy nampak apa yg ahli jemaah ini lakukan…

  19. sy dulu pernah bersekolah tadika di al-arqam…time tu seingat sy ..akan ade satu masa kitrg akan kumpul ramai2…then pdg gmbr abuya..n ustazah akan cerita ..tp sy lupa ape yg ustazah tu cerita…tp seronok semasa sekolah di al arqam..belajar ttp aurat..bljr alif ba ta..n mcm2 lagi..sy igt lagi..time tu mak sy tak kai tudung..sy terus ckp kat mak sy..mama, pakailah tudung..ustazah ckp nanti rambut kena bakar kat akhirat…ape yg sy bljr kat al arqam sgt terkesan kat hati sy….sy x dpt teruskan pengajian sy kat al arqam sbb kne pindah..menangis ustazah tu dpn sy dan mak..sampai skrg sy berumur 25 thn..sy tau al arqam tu sesat..sbb terlalu mengagungkan abuya..tp jauh kt sudut hati sy..sy rindu sgt2..kdg2 sy bangga dgn al arqam..sy juga kdg2 carik info psl al arqam..tmpt sy pernah menuntut ilmu dulu..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Ikut

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 293 other followers

%d bloggers like this: