Subhanallah .. ada sungai dalam laut !!

Maha Suci Allah yang Maha Menciptakan Sungai dalam Laut

“Akan Kami perlihatkan secepatnya kepada mereka kelak, bukti-bukti kebenaran Kami di segenap penjuru dunia ini dan pada diri mereka sendiri, sampai terang kepada mereka, bahwa al-Quran ini suatu kebenaran. Belumkah cukup bahwa Tuhan engkau itu menyaksikan segala sesuatu. ” (QS Fushshilat : 53)

 

“Dan Dialah yang membiarkan dua laut mengalir (berdampingan) ; yang ini tawar lagi segar dan yang lain masin lagi pahit; dan Dia jadikan antara keduanya dinding dan batas yang menghalangi.” (Q.S Al Furqan:53)

Jika Anda termasuk orang yang gemar menonton rancangan TV `Discovery’ pasti kenal Mr.Jacques Yves Costeau , ia seorang ahli oceanografer dan ahli selam terkemuka dari Perancis. Orang tua yang berambut putih ini sepanjang hidupnya menyelam ke perbagai dasar samudera di seantero dunia dan membuat filem dokumentari tentang keindahan alam dasar laut untuk ditonton di seluruh dunia.

Pada suatu hari ketika sedang melakukan eksplorasi di bawah laut, tiba-tiba ia menemui beberapa kumpulan mata air tawar-segar yang sangat sedap rasanya kerana tidak bercampur/tidak melebur dengan air laut yang masin di sekelilingnya, seolah-olah ada dinding atau membran yang membatasi keduanya.

Fenomena ganjil itu memeningkan Mr. Costeau dan mendorongnya untuk mencari penyebab terpisahnya air tawar dari air masin di tengah-tengah lautan. Ia mulai berfikir, jangan-jangan itu hanya halusinansi atau khalayan sewaktu menyelam. Waktu pun terus berlalu setelah kejadian tersebut, namun ia tak kunjung mendapatkan jawapan yang memuaskan tentang fenomena ganjil tersebut.

Sampai pada suatu hari ia bertemu dengan seorang profesor Muslim, kemudian ia pun menceritakan fenomena ganjil itu. Profesor itu teringat pada ayat Al Quran tentang bertemunya dua lautan ( surat Ar-Rahman ayat 19-20) yang sering diidentikkan dengan Terusan Suez . Ayat itu berbunyi “Marajal bahraini yaltaqiyaan, bainahumaa barzakhun laa yabghiyaan.. .”Artinya: “Dia biarkan dua lautan bertemu, di antara keduanya ada batas yang tidak boleh ditembus.” Kemudian dibacakan surat Al Furqan ayat 53 di atas.

Selain itu, dalam beberapa kitab tafsir, ayat tentang bertemunya dua lautan tapi tak bercampur airnya diertikan sebagai lokasi muara sungai, di mana terjadi pertemuan antara air tawar dari sungai dan air masin dari laut. Namun tafsir itu tidak menjelaskan ayat berikutnya dari surat Ar-Rahman ayat 22 yang berbunyi “Yakhruju minhuma lu’lu`u wal marjaan” ertinya “Keluar dari keduanya mutiara dan marjan.” Padahal di muara sungai tidak
ditemukan mutiara.

Terpesonalah Mr. Costeau mendengar ayat-ayat Al Qur’an itu, melebihi kekagumannya melihat keajaiban pemandangan yang pernah dilihatnya di lautan yang dalam. Al Qur’an ini mustahil disusun oleh Muhammad yang hidup di abad ke tujuh, suatu zaman saat belum ada peralatan selam yang canggih untuk mencapai lokasi yang jauh terpencil di kedalaman samudera. Benar-benar suatu mukjizat, berita tentang fenomena ganjil 14 abad yang silam akhirnya terbukti pada abad 20. Mr. Costeau pun berkata bahawa Al Qur’an memang sesungguhnya kitab suci yang berisi firman Allah, yang seluruh kandungannya mutlak benar. Dengan seketika dia pun memeluk Islam.

Maha Suci Allah yang Maha Menciptakan Sungai dalam Laut

Allahu Akbar…! Mr. Costeau mendapat hidayah melalui fenomena teknologi kelautan. Maha Benar Allah yang Maha Agung. Shadaqallahu Al `Azhim.Rasulullah s.a.w. bersabda: “Sesungguhnya hati manusia akan berkarat sebagaimana besi yang dikaratkan oleh air.” Bila seorang bertanya, “Apakah caranya untuk menjadikan hati-hati ini bersih kembali?” Rasulullah s.a.w. bersabda, “Selalulah ingat mati dan membaca Al Quran.”

Jika anda seorang penyelam, maka anda harus mengunjungi Cenote Angelita, Mexico. Disana ada sebuah gua. Jika anda menyelam sampai kedalaman 30 meter, airnya air segar (tawar), namun jika anda menyelam sampai kedalaman lebih dari 60 meter, airnya menjadi air asin, lalu anda dapat melihat sebuah “sungai” di dasarnya, lengkap dengan pohon dan daun daunan.

Setengah pengkaji mengatakan, itu bukanlah sungai biasa, itu adalah lapisan hidrogen sulfida, nampak seperti sungai… luar biasa bukan? Lihatlah betapa hebatnya ciptaan Allah SWT.

 

139 Respons

  1. subhanallah!

  2. hebat jugak saudara ni ye

    salam perjuangan

  3. subhanallah…sugguh x terpikir dek akal!

  4. Hidrogen sulfida dalam bentuk beku memang cantik, namun apabila ia dipanaskan dan bertukar menjadi gas..makan ia akan jadi toxic dan membunuh.

  5. Subhanallah hebat ciptaan Allah ni ye..

    salam perjuangan

  6. salam-
    ada tak lagi artikel
    yg boleh jd renungan
    -wsalam

  7. subahanallah…
    sungguh hbat ciptaan allah swt
    sehingga aku mnitiskan air mata…
    merasakan betapa aggungnya dia….
    subahanallah…

  8. Subhanallah…!!! Maha Suci Allah…

  9. subhanallah!

  10. subhanallah, menakjubkan..

    minta izin untuk dicopy …. begitu juga artikel ustaz yang lain….i.Allah disebar untuk kebaikan bersama…semoga Allah redha atas perjuangan Ustaz.
    wassalam

  11. jantung berdegup pantas tatkala melihat gmbar2 di atas..
    Subhanallah..

  12. subhanallah…., allahhuakbar………………

  13. hebatnya kekuasaan Allah

  14. subhanallah…
    maha suci allah,tiadalah tuhan selain allah.

  15. SUBHANALLAH SESUNGGUHNYA ALLAH ITU MAHA AGUNG

  16. “Alif, Laam, Miim, Kitab al-Quran ini tidak ada sebarang syak padanya (tentang datangnya dari Allah dan tentang sempurnanya), Ia pula menjadi petunjuk bagi orang-orang yang (hendak) bertakwa” (Surah al-Baqarah : 1-2).

    “Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk daripada Tuhan mereka dan merekalah orang-orang yang berjaya” (Surah al-Baqarah :5).

  17. ALLAH…tak terkata saya melihat gambar d atas,
    bertapa agungnya ALLAH…mintak izin untuk dicopy…
    TIADA TUHAN MELAINKAN ALLAH,DAN MUHAMMAD ITU PESURUH ALLAH…..

  18. ya allah sesungguhnya allah swt mnjadikan sesuatu d mka bumi NYA ada sebab musabab dan setiap pkara yg pelik jdkanlah iktibar….ana sungguh terkejut dengan pnemuan ini…

  19. subhanallah..
    unbelievable…saya kagum dengan ciptaan tuhan ini,
    Ya allah…

  20. a’ahh.. uniknya ciptaanNYA..

  21. subhanallah, walhamdulillah, Allahu Akbar!!!
    minta izin untuk artikel yg ni , ye….
    jazakumullah…

  22. sungai ni..kt muara die..ade daun! subhanallah!!

  23. islam itu benar

  24. masyaALLAH…… sungguh maha agung kekuasaan MU……..

  25. allahu akbar…..

  26. subhanallah. Allah yang maha mencipta

  27. kebesaran tuhan……..begitu agung……amin

  28. Subhanallah…Agung dan besar kuasaMu Ya Allah.
    Allahuakbar!

  29. subahanallah……….masyaalah……….

  30. Ustaz,minta izin salin bhn dr blog ustaz..sy telah meletakkan sekali rujukan ke blog Ini Jalanku…terima kasih ustaz..

  31. kuasa Allah memang sungguh-sungguh menajubkan… kita tidak blh pertikaikan kekuasaan Allah SWT….

  32. salam ustaz.mohon copy ya.syukran

  33. masyallah,ana respect ustaz,dapat gambar ni,ana rasa banyak lagi keajaiban yang boleh ust sebarkan seperti sistem dlm tubuh kita sendiri.wasallam

  34. minta izin juga untuk copy..semoga akan jadi renungan dan ikhtibar buat insan lain yg belum penah melihatnya.

  35. Ya ALLAH berapa kerdilnya hambamu ini….

  36. renung-renungkan lah..sedalam2nya.
    agar iman kita bertambah.

  37. Salam…subhanallah…..sungguh hebat ciptaan Allah…minta izin untuk dicopy…syukran…

  38. subhanallah,Engkau mghamparkn bumi ini dgn sebaik-baiknya,yang dalamnya ada berjuta-juta rahsia di dalam,hanya orang yang mengerti dn memahami shaja mampu mengagungkan-Mu.Ya Allah,ssgghnya aku amat kerdil dn hina utk mgatasi ilmu-Mu yang tidak terbatas

  39. nk mintak copy,tq

  40. subhanallah..sungguh hebat ciptaan Allah s.w.t..Sesungguhnya engkau maha berkuasa di atas muka bumi ini.

  41. Tapi orang kita allah dah tunjuk macam macam masih nak halalkan judi..ramai lak penyokongnye tu..pelik bin ajaib..satu malaysia le menanggungnye nanti…

  42. mohon copy ya ustaz

  43. menitik air mata bila baca

  44. As widely publicized, Jacques Cousteau reverted ( yes! reverted, because every human is born a Muslim ) to Islam. One more significant fact is most of his crew members of his research vessel. Calypso, are from Morocco and thus he is no stranger to the Islamic faith.
    Wallahualam.

  45. salam ustaz
    minta izin utk menyalin.
    terima kasih diatas artikel yg membuka minda
    moga kita kekal di jalanNya insyaAllah

  46. allah maha bsr…

  47. Salam Ustaz copy gambar2 utk tatapan keluarga Jazakumullah.

  48. izin copu gambar…tapi nampak ada pohon mati….dalam laut ada pokok…lagi…kat mana gambar ni diambil..tak dinyatakan pula….

  49. Subhanallah..maha suci Allah..semuany adalah bukti kekuasaannya dan bukti kewujudan islam..
    Al-Quran itu adalah benar…..

  50. subhanallah…maha besar ciptaan ALLAH ,ALLAH yang menciptakan segala yang dibumi dan laut..ALLAHUAKBAR…

  51. Subhanallah…
    Maha suci dan esa, Allah SWT telah menunjukkan kebesarannya

  52. Subhanallah… Allahuakbar…

    Sesungguhnya besar pahalanya, jika kita membuat kajian Al-Qur’an dan mengakui serta mengagumi kebesaran ciptaan Yang Maha Esa, Allah Subhanahuwata’ala..

  53. subhanallah!allahuakhbar!maha suci Allah!wahai org kafir prcayalah kamu tntg ksucian al.quran dan kbesaran Allah s.w.t..

  54. time kasih ats smua information nie.hrp diperbanyakkn pd msa akn dtg

  55. hei..hei..rileks..aq nak ckp yang ini adelah tande kiamat….kalo tak caya….tengok al-quran..surah al-rahman…aq takut giler… bismillah..bismillah…bismillah

  56. subhanallah….kuasa tuhan,

  57. Bukti Kebenaran Al-Quran….

  58. nice to see and visit this site

  59. Subhanallah Allahuakbar!

  60. bersyukur la krna kte mseh mampu mliht kebesarannya itu..alhamdilillah..hanya engkau yang satu ya allah..hanya engkau tuhanku..

  61. ya allah
    betapa hebat cptaan mu
    mnjadi renungn dan ke insafan bg sesiapa
    yg memamahaminya n mghayatinya
    subahanallah

  62. masyaallah……allah itu benar..syurga neraka itu benar…akhirat itu benar

  63. cantek giler …..
    x ter pikir dek akal……
    2 la org zaman skarng nei nk rosak kan laut….
    ade tumpahan minyak, bunuh ikan yu,paus,cam2 lagi la…..
    so ingat la wahai manusia bahawa laut adalah punca air bagi kite….
    so jaga laa yer……..

  64. subahanallah……sungguh hebat ciptaanmu Ya Allah…
    mohon izin untuk dicopy…syukran…

  65. subhanallah..

  66. mohon copy ustaz..di harap dengan perkongsian ilmu ini..
    kita sama2 dapat,membongkar kehebatan ciptaan Allah…

    Alluakbar..

  67. apa lagi yang mampu dikatakan oleh seorang hamba yang hina selain dari Ya Allah, Engkaulah Tuhan yang maha agong!

  68. Subhanallah..Maha Suci Allah..Allahuakhbar..Allahuakhbar..Allahuakhbar..

    Mohon keizinan drpd ustaz utk copy..

    Assalamualaikum..

  69. subahannallah…

  70. fuh!!!
    masyaallah…..
    mntk copy….

  71. Subhanaallah..semoga kita menajdi insan yang sentiasa sujud dah patuh pada ajaran ISlam..

  72. salam..
    dlu saudara sy belajar di yaman amik kos sains dan al-quran..dier study pasal ni n der syeikh bg lecture pasal kisah ni dlm Qran..xsangka hrni sy dapat tgk video yg sbenar..dier citer suhu air tu pun lain..kadar kepekatan pun laen..mcm2 lg..subhanallah..mmg amt menakjubkan..Allahuakbar!!

  73. antara ciptaan Allah yang luar biasa, Allahu Akbar…Dia yang Maha Berkuasa lagi Maha Bijaksana

  74. Subhanaulahh…Maha Suci ALLAH …mohon izin share dan copy

  75. salam subhanaullah,allah maha berkehendak ke atas segala sesuatu

  76. SUBHANALLAH,..maha suci Allah..

  77. salam.sungguh indah kebesaran tuhan,sy copy yer!

  78. assalammualaikum
    SUBHANALLAH,..maha suci Allah..
    agungnya ciptaan TUHAN..
    mozon share dan copy

  79. terima kasih info ini.

  80. subhanallah…
    smpai cmni skali ciptaan nye

  81. subhanallah, maha kuasa Allah.. sy mohon copy ke fb n blog sy..

  82. subhanallah..brtambah keimanan ku..

  83. subhanallah. keren

  84. subhanallah…………

  85. Subhanallah, maha Agung Allah

  86. ya allah…. maha besar kuasa-Mu
    m;beri kita kesedaran kebesaranya-Mu

  87. Maha suci eng-KAU yaa Allah.

  88. CANTIK SUNGGUH CIPTAAN TUHAN YANG MAHA ESA

  89. itulah kuasa allah

  90. sy membaca artikel tentang Jacques Yves Costeau dari wikipedia. web itu menyatakan bahawa beliau tidak memeluk islam. so, mne yg betul ni? hmmm mgkin mereka nk menyembunyikan kebenaran islam kot…

    (Jacques-Yves Cousteau died on 25 June 1997 in Paris, aged 87. Despite persistent rumors, encouraged by some Islamic publications and websites, Cousteau did not convert to Islam, and when he died he was buried in a Roman Catholic Christian funeral)

  91. subhanaallah….
    Sungguh mukjizat yang sangat indah.

  92. Salam Ustaz, saya mohon share artikel di atas, terima kasih.

  93. Subhanaloh ,makasih infonyA pak lanjut terussss

  94. Allah huakbar allah maha kaya dan pengasih dan penyayang syukur ya allah saya dapat melihat sungai di dalam laut ciptaan allah,subhanallah allah huakbar alhamdulilah.

  95. subhanallah ! indahnye ciptaan allah

  96. bagus banget nih

  97. allh maha besarr..kun paya kun tdk ad hl yg g mngkn bgny..

  98. :)

  99. maha suci alloh allohu akbar

  100. Allahu akbar…………

  101. subhanallah

  102. Subhanallah !!!

  103. Subhanallah ..

  104. Salam ust, mintak izin untu salinkan ya. Tkasih. Wassalam

  105. subhanallah…..sungguh maha besar ciptaanNya

  106. SUBHANALLAH… walhamdulillah wala ilahaillallah allahu akbar wala khaula wala quwwata illa billahil ‘aliyyil ‘adzim

  107. subhanaloh

  108. Subhanallah … Maha suci Allah…

  109. maha benar firman” alloh

  110. allahu akbar

  111. subahallah

  112. Subhanallah ,maha besar alloh yang telah menciptakan alam semesta ini

  113. subahanaullah..SUNGUH indah hingga x dapat membayangkannya..

  114. subhanallah

    allah maha besar
    allah maha pencipta segalanya
    jika allah sudah mengucapkan “KUN FAYAKUN”
    maka terjadilah dan tidak ada yang bisa menghalanginya.

  115. maha suci allah..tlah mnyedarkn khalifah dmuka bumi ini…bhwa keajaiban ciptaanya..dmana2 ad kita..dsitu adNYA….

  116. Bagus sekali.. sungguh misteri Ilahi

  117. Subhanallah,.. Maha agung dan kuasaNya smprna dgn ciptaanxa

  118. Subhahanollah

  119. keesaan allah y bgini y hrus mreka tau di luar sana agar mreka beriman kpd allah, dan mgkui alquran itu benar. . .

  120. Subhanallah…allah maha mgtahui atas sgalanya

  121. allah telah mencipta sungai di dasar laut…….. astarfiruwwahhalazim.

  122. Tidak ada mustahil bagi Allah.subhanaallah.

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 278 other followers

%d bloggers like this: